artikel

Levert sportsponsoring wat op? Dealers en leveranciers delen hun ervaringen

Ondernemen 1000

Iedereen die wel eens op locatie een etappe van de Tour, Giro of Vuelta heeft gezien, kent de lange stoet aan reclameauto’s, de eindeloze rij spandoeken voor dranghekken en de shirts van de renners die vol sponsornamen staan. Maar wat levert sportsponsoring eigenlijk concreet op? Tweewieler maakte een rondje langs enkele dealers en leveranciers en tekende hun ervaringen op.

Levert sportsponsoring wat op? Dealers en leveranciers delen hun ervaringen

Kersten

Rob Kersten: alleen naamsbekendheid

Rob Kersten van Kersten Wielersport in Nijmegen ziet geen concreet meetbaar effect van de sportsponsoring van zijn bedrijf. “Qua omzetstijging merk ik er niets van. Het enige wat het me oplevert is naamsbekendheid, maar harde cijfers daarover heb ik niet. Wat ik wel zeker weet: stilstand is achteruitgang, dus ik vind het wel noodzakelijk om onze naam goed te laten zien. Je kunt daarbij adverteren maar ook sponsoren. Ik sponsor bijvoorbeeld vier dames, actief in het wielrennen, veldrijden en de duathlon. Ook ben ik actief kledingsponsor van een lokale wielervereniging met 140 leden. Ik doe dat vooral om de naamsbekendheid van onze zaak te vergroten.”

Rob Kersten verwacht overigens niet meteen dat die hele club ineens fietsen en onderdelen bij hem bestelt. “De tijden zijn wat dat betreft wel veranderd. Men stapt gerust met een shirt met mijn naam erop bij de concurrent naar binnen. Dat is een verschil ten opzichte van twintig jaar geleden. Ik probeer uiteraard wel de mensen die bij ons binnenstappen met een korting aan ons te binden.”

'Er is geen meetbaar effect van sportsponsoring'

Cycle Center 5311Cycle Center 5311: herkenning

Alan van Tuijl heeft vrijwel dezelfde ervaring als zijn Nijmeegse collega als het gaat om de meetbaarheid van de effecten van sportsponsoring. “Moeilijk te peilen”, stelt hij. “We hebben een heel gevarieerd terrein aan sponsoring. We sponsoren individuen die eruit springen qua bekendheid, zoals Erik Dekker. Ook sponsoren we enkele eliteteams. Dat zijn echter niet de zichtbare ploegen op tv. Lokaal rond die clubs is er dan weer wel bekendheid waar we in de winkel iets van merken.”

Het is volgens Alan van Tuijl niet zozeer dat hij dankzij sponsoring nieuwe klanten krijgt, maar hij heeft wel een sterker verkoopverhaal door te kunnen zeggen dat Erik Dekker bijvoorbeeld op zijn fietsen rijdt. “We gebruiken het dus als een soort referentiekader waar de klant zich mee kan identificeren. Directe verkoop en nieuwe klanten door sponsoring valt eigenlijk wel tegen. Het is meer de herkenning voor de bestaande klant en dat is voor ons eigenlijk net zo belangrijk. Klanten worden gesterkt in de waarde van hun aankoop: ze kopen onze fiets en ineens zien ze die fietsen op meer plekken rijden. Dat geeft mensen een goed gevoel, een bevestiging dat ze iets goed hebben gekocht.”

'Sponsoring zorgt voor sterker verkoopverhaal'

En wat doen leveranciers?

Dealers Kersten en Cycle Center 5311 geven aan over het algemeen weinig tot niets te merken van de (omzet)effecten van sportsponsoring. Maar wat doen leveranciers zoal om hun producten onder de aandacht te brengen van dealers? We vroegen het enkele van hen:

Cycling FactoryBelgian Cycling Factory: Wallbanners en kamerbrede doeken

Maarten Put, van Belgian Cycling Factory, legt uit hoe zijn bedrijf sportsponsoring aanpakt. “Voor Ridley sponsoren wij World Tour team Lotto Soudal en voor Eddy Merckx het World Tour team AG2R La Mondiale. Concreet richting dealers vertaalt zich dat via op voorhand gemaakte wallbanners met de afbeelding van profrenners. Maar ook bijvoorbeeld een hele databank met allerhande foto’s van allerlei wedstrijden en fotoshoots die continu geüpdatet wordt en beschikbaar is voor de dealer om van welke foto dan ook kamerbrede doeken te laten maken.”

MeridaBahrain Merida Pro Cycling Team: Op TV in beeld

Peter Koperdraad van het Bahrain Merida Pro Cycling Team vertelt dat Merida sinds het seizoen 2017 de co-sponsor is van World Tour ploeg Bahrain Merida. Die heeft bekende renners, zoals Vincenzo Nibali, Sonny Colbrelli, Domenico Pozzovivo en Rohan Dennis (wereldkampioen tijdrijden) als nieuwste aanwinst voor dit seizoen. “Het sponsoren van een grote en goed presterende ploeg levert Merida veel exposure op in de tv-uitzendingen van grote wedstrijden waardoor de naamsbekendheid vergroot wordt. Dat de renners aansprekende resultaten behalen op Merida-fietsen geeft daarnaast ook het imago als producent van hoogwaardige fietsen een impuls. Voor onze dealers bieden wij diverse instore banners aan, waaronder ook een Bahrain Merida-banner met aansprekende actiefoto’s van onder andere Vincenzo Nibali. Samen met onze Team Replica fietsen en de Bahrain Merida kleding kan hiermee een mooie Merida racefietshoek worden gecreëerd in de winkels.”

BBB-CyclingBBB Cycling: acties personaliseren

Eline Nijhuis licht een sponsoractiviteit van haar bedrijf eruit. “In de afgelopen vier jaar heeft BBB Cycling het Franse World Tour team Equipe Cycliste Groupa-FDJ ondersteund. In deze periode hebben we nauw samengewerkt om onze producten nog verder te ontwikkelen en hebben we verschillende winacties opgezet waarbij het team centraal stond. We kijken hierbij graag naar manieren om een actie te personaliseren. Zo hebben we met een klant een winactie opgezet, waar mensen bij aankoop van een BBB-tool kans maakten op een compleet verzorgde VIP dag bij Groupama-FDJ. Met als resultaat veel enthousiaste reacties en een gelukkige winnaar die een prachtige dag heeft gehad. De komende jaren willen we ons meer gaan focussen op ambassadeurs, die we ook zeker zullen betrekken bij gepersonaliseerde acties.”

AbusAbus: geen sponsor- maar partnership

Maurice de Bekker: “Bij Abus spreken we niet over een sponsorship, maar over een partnership. Waarom? De teams die we ondersteunen helpen ons ook in het ontwikkelen en verbeteren van onze producten. Daarnaast dragen de teams onze naam in positieve zin uit richting de buitenwereld. We verwachten dus ook iets terug van de teams. Als (relatieve) nieuwkomer binnen de (top)wielersport helpt ons dit om ons merkimago naar een hoger sportief niveau te tillen en onze producten een podium te geven binnen de juiste doelgroep.”

Abus heeft een partnership met het Movistar Team waar onder andere wereldkampioen Alejandro Valverde en Nairo Quintana voor uitkomen. De Bekker: “We activeren dit partnership via al onze kanalen. De producten waar het team mee rijdt zijn ook verkrijgbaar voor de consument, zelfs in de kleuren van het team. We activeren het partnership ook middels POS-materiaal. Zo hebben we banners, displays, bidons, caps, polo’s, tassen et cetera in de kleuren van het team. Op deze manier associeert zowel de winkel als de consument ons merk met het team en met de toprenners van het team. Naast dit internationale partnership zijn we in Nederland ook partner van het Vlasman Continental team, Metec Continental Cyclingteam en het UCI Dames Parkhotel Valkenburg Cycling team. Dit zijn onze lokale helden die ons merk hoofdzakelijk in de landelijke competities zichtbaar maken en op deze manier leuke content genereren.”

ShimanoShimano: neutrale materiaalwagens

Ook in 2018 waren de producten van Shimano weer volop te zien zijn in het wedstrijdpeloton. Belangrijke wedstrijden in verschillende disciplines werden gewonnen op Shimano componenten, zo zegt Erik Stokker. “Een belangrijk onderdeel van onze productontwikkeling is de feedback van profrenners. Zij onderwerpen onze producten het hele jaar door aan de meest zware omstandigheden. Mede dankzij hun input kunnen we high-end producten ontwikkelen voor iedereen.”

Stokker vervolgt: “Aanvullend op het aspect van productontwikkeling en het creëren van naamsbekendheid, wil Shimano ook iets terug te doen voor het fietsen in de breedste zin van het woord. Daarom ondersteunt Shimano Benelux als partner zijnde de wielerbonden in Nederland en België. Naast materiële ondersteuning wordt er aan de bonden ook technische ondersteuning geboden voor het gebruik van onze producten en zijn onze neutrale materiaalwagens en monteurs present tijdens diverse evenementen en kampioenschappen. Naast de ondersteuning van Shimano Benelux aan ploegen en bonden in de Benelux is Shimano Europe sponsor van verschillende ploegen op het hoogste niveau in elke discipline. We hebben momenteel geen POS-materiaal in de winkels staan waar onze sportsponsoring op wordt gecommuniceerd.”

TrekTrek: Backdropbanners en wall templates

“Als belangrijkste activiteit in sponsoring hebben wij het Trek Factory Racing Team, waar verschillende disciplines van de wielersport onder hangen. Dan heb je het bijvoorbeeld over de wielerploeg en de mountainbike teams”, vertelt Martin Sneeuw. In de winkel probeert Trek ook aanwezig te zijn met verschillende sponsortoepassingen. “Zo hebben we LBM’s, een POP reclamestandaard op een voet. Verder hebben we backdrop banners die op een display achter een fiets kunnen staan. Ook hebben we slat wall templates waarmee door een bekende renner een product wordt uitgelicht, bijvoorbeeld een zadel of een achterlicht. Dealers kunnen dit materiaal bij ons bestellen of zelf via een speciale marketingportal downloaden.”

GiantGiant: foto’s en video’s

Thom Schotman, marketingmanager bij Giant Benelux, licht kort toe hoe Giant sportsponsoring inzet: “Giant is op verschillende niveaus actief met sportsponsoring voor zowel Giant als zustermerk Liv. Op WorldTour niveau sponsorden we Team Sunweb en sinds dit jaar werken we samen met CCC Team. Veel beeldmateriaal dat uit deze sponsoring voortkomt, wordt gebruikt in promotiemateriaal op de winkelvloer, waaronder catalogi. Daarnaast heeft de dealer toegang tot foto’s en video’s van onze atleten, bijvoorbeeld voor gebruik op in-store tv, voor visuals in de winkel en uiteraard voor gebruik op social media en in nieuwsbrieven.”

 

Reageer op dit artikel