artikel

Trots op mijn bedrijf: Edwin Slaa van Profile Broeksema Enschede

Ondernemen Premium 348

In de rubriek Trots op mijn bedrijf dit keer een interview met Edwin Slaa van Profile Broeksema Enschede. Het omgaan met verschillende soorten mensen vindt hij het leukst aan zijn werk. “We hebben een bijzonder hartelijk team dat zich voor iedere klant met hart en ziel inzet. Mensen merken dat en het geeft ze een goed gevoel.”

Trots op mijn bedrijf: Edwin Slaa van Profile Broeksema Enschede

Wat vind je het leukst aan je werk?

Het omgaan met verschillende soorten mensen. Iedereen komt de winkel binnen met of een eigen idee over de perfecte fiets, of juist helemaal niet voorbereid. Het leuke is om dan samen tot de passende fiets te komen. Vaak wijkt die uiteindelijk af van wat mensen vooraf in hun hoofd hadden. Dat hele proces begeleiden vind ik leuk.

Sinds wanneer bestaat je bedrijf?

Wij bestaan sinds 2008. We hebben de zaak overgenomen van mijn schoonzus en zwager, maar sinds januari van dit jaar heb ik de zaak voor mezelf. De winkelshowroom beslaat ongeveer 550 vierkante meter.

Wie Edwin Slaa (46)
Wat Eigenaar
Waar Profile Broeksema Enschede

Wat is je specialiteit?

Wij richten ons vooral op de e-bikes en dan de stads-, kinder- en bakfietsen. Echte familiefietsen dus. Een andere collega hier in de stad richt zich op wielrenners en mountainbikes. Wat ons verder apart zet van andere zaken is toch echt wel de service. We hebben een bijzonder hartelijk team dat zich voor iedere klant met hart en ziel inzet. Mensen merken dat en het geeft ze een goed gevoel.

Hoeveel medewerkers heb je?

Wij hebben in totaal 5 medewerkers. Drie mensen in de werkplaats, eentje in de winkel en een oproepkracht voor de bezorging. Zelf doe ik van alles eromheen. Verkoop, administratie en het aansturen. Eigenlijk alles behalve het sleutelen.

Waar ben je het meest trots op?

Toen we tien jaar geleden begonnen, was deze winkel op sterven na dood. We hebben dat proces kunnen omkeren door keihard te werken, onze service hoog in het vaandel te plaatsen en zo klanten te krijgen. Ik ben er trots op dat de zaak nu een drukke, goedlopende winkel is geworden. Dat heeft met ons team te maken, dat altijd meedenkt met de klant, maar ook met het aanbieden van de juiste soort fietsen.

Waarin zou je willen investeren?

We gaan binnenkort verbouwen en de winkel toekomstgericht maken. Een mooie uitstraling met ruimte voor een mooie presentatie van het assortiment. Ook de werkplaats wil ik nog eens uitbreiden. Maar ik wil niet alleen investeren in het pand, ook in de mensen. En dan vooral in monteurs. Die worden steeds belangrijker, zeker met de huidige groei van het aantal e-bikes.

Wat zou je willen veranderen in de tweewielerbranche?

Ik zou de hectiek er wel uit willen halen. Dat is eigenlijk onmogelijk, maar wie weet! Dan bedoel ik bijvoorbeeld dat als fabrikanten bepaalde wijzigingen willen doorvoeren, dat allemaal in dezelfde maanden moet gebeuren. Dat zou eigenlijk meer verspreid moeten. Ik zou ook graag willen dat het suffe imago van de rijwielhersteller verdwijnt. Dat te beginnen bij de opleidingen (ROC) etc. Jongeren zouden meer enthousiast gemaakt mogen worden voor het werk. Als vakhandel zitten we te springen om goede vlotte monteurs. De opleidingen en leerkrachten mogen wel eens onder het stof vandaan komen.

Waar lig je ’s nachts wakker van?

Niet zo zeer over dingen van het werk. Wel als er iets met een van mijn medewerkers zou gebeuren. We zijn hier een echte familie dus daar mag niks mee gebeuren.

Hoe ziet je Profile Broeksema er over 5 jaar uit?

Ik hoop dat mijn winkel nog mooier is geworden en dat we nog steeds met dezelfde hartelijk mensen samenwerken. Dat we een zaak runnen waar mensen niet komen voor een bepaald merk fiets, maar omdat ze die fiets bij ons willen kopen.

Als je geen tweewielerbedrijf had dan…

Ik werk graag met mensen. Dus ik vermoed toch wel iets in de verkoop of dienstverlening.

Tip aan andere ondernemers?

Goed naar je klanten luisteren, neem ze serieus, doe geen aannames en vraag wat nodig is om mensen aan de juiste fiets te helpen. Behandel ze zoals je zelf ook behandeld wilt worden. In de winkel heb ik een Franse tekst hangen die dat adagium weergeeft: ‘C’est la ton qui fait la musique’. Dat zegt denk ik alles over hoe wij als zaak opereren.

Reageer op dit artikel