artikel

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Flevoland 2018: ScooterSMART

Ondernemen Premium 173

Hij begon zijn carrière ooit in de auto-industrie, maar nu hij bijna negen jaar werkzaam is in de scooterbranche is Steven van Wijk daar niet meer weg te denken. De naam van zijn zaak, ScooterSMART, verwijst subtiel naar het verleden: smart was één van zijn favoriete auto’s. “Een merk voor ruimdenkende, kunstzinnige mensen.” Vanuit Almere timmert Steven van Wijk met zijn scooterzaak aan de weg. En met succes, want bij de laatste verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar pakte hij de provincietitel van Flevoland.

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Flevoland 2018: ScooterSMART

Wat winnen jullie bij het meedoen met de verkiezing?

“De eer, niet meer en niet minder. Natuurlijk is er een vakjury, maar waar ik het meeste waarde aan hecht is het oordeel van de klanten. Ik steek veel energie in het contact met klanten, met de meesten heb ik zelfs WhatsApp-contact – ik moet bekennen: die mensen heb ik ook allemaal laten weten dat ik in de race was voor de titel. Je hoort weleens dat de hulp en service worden gewaardeerd. Pas nog had ik een klant, iemand die van oorsprong uit Duitsland komt. Ik leverde zijn scooter af. Toen zei hij: “Die vriendelijke afhandeling hier stel ik op prijs.”

‘Titel is bevestiging’

Als je Provinciewinnaar wordt, dan is dat eigenlijk pas echt de bevestiging dat je op de goede weg bent. Achteraf krijg je reacties van mensen: “Die titel is verdiend.” Het valt mensen in Almere op, zeker mijn klanten, want die beker en oorkonde hebben een prominente plaats in de winkel gekregen. Aan de andere kant had ik verwacht dat de titel nog meer aandacht zou krijgen. Omroep Flevoland is wel benaderd, maar die pakte het nieuws niet op. De manager die namens de gemeente over het centrum gaat, was er ook van op de hoogte. Via die kanalen heb ik het echter niet teruggezien. Maar goed, daar maak ik me niet druk om. Die titel is binnen, en voor mijn zaak is het goed. De groei van de omzet is gelijk aan voorgaande jaren.”

Wat zijn de USP’s van jou en je winkel?

“Toen we net begonnen was het verzorgingsgebied groter, maar al snel besloten we om ons enkel op klanten in Almere te richten. Die markt is groot genoeg. Buiten dat haal ik mezelf problemen op de hals als ik verder kijk. Bij ons draait namelijk alles om de klant. Mensen die bij ons een scooter kopen en pech hebben, kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van de ophaalservice. Dat betekent dat ik ’s avonds na sluitingstijd bij ze langs ga. Stel dat je naar Lelystad moet om daar een scooter op te pikken, dan ben je, inclusief het praatje met de klant, niet voor half negen thuis. Een dag later moet de scooter weer terug. Voor een zelfstandig ondernemer is dat geen doen als dat dag in dag uit gebeurt. Daarom focussen we ons enkel op Almere. Online advertising in het voorjaar en de zomer is enkel gericht op mensen in de stad.

ScooterSMART

“Als we een kapotte scooter binnenkrijgen en we merken bij de reparatie dat de scooter om nog meer onderhoud vraagt, dan gaan we daarover eerst in overleg”, zegt Steven van Wijk.

We nemen deze klanten serieus. Dat is misschien een open deur, maar echt: te vaak hoor ik dat mensen elders hun verhaal doen, maar dat er niet goed wordt geluisterd en het probleem zodoende niet goed wordt verholpen. Wij steken juist extra energie in de communicatie en het overleg met klanten. Als we een kapotte scooter binnenkrijgen en we merken bij de reparatie dat de scooter om nog meer onderhoud vraagt, dan gaan we daarover eerst in overleg. En als de klant in onze winkel komt om de gerepareerde scooter op te halen, geven we ook altijd uitleg bij hetgeen we gedaan hebben. Als mensen een auto naar de garage brengen, zien ze vaak wel dat de auto in onderhoud is geweest – de carrosserie wordt vaak nog mooi gewassen. Bij ons is het werk minder goed zichtbaar.

We willen ons werk ook altijd goed doen. Kwaliteit staat boven prijs. Dat betekent bijvoorbeeld dat we scooters geen kleine beurt geven. Daarbij pomp je eigenlijk alleen de banden en ververs je olie. Wat kan gebeuren is dat de aandrijfriem korte tijd later springt. Dan krijg je te horen: “Ja maar, de scooter heeft pas een onderhoudsbeurt gehad.” Mensen beseffen dan niet dat je bij de kleine beurt niet naar de snaar hebt gekeken. Uit dat soort discussies wil ik wegblijven. We doen het goed of helemaal niet. Als je dat uitlegt, dan begrijpen mensen het ook.”

Vestigingsplaats Almere-Haven
Ondernemer Steven van Wijk
Showroom 70 vierkante meter
Werkplaatsoppervlak 25 vierkante meter
Magazijnoppervlak 10 vierkante meter
Medewerkers 2 fulltime krachten, Steven van Wijk zelf en Lorenzo van ‘t Land
Locatie In het centrum van Almere-Haven

Met welke merken/leveranciers werk je graag? Waarom?

“We leveren scooters van Kymco en Asian Gear. Daarnaast voeren we Piaggio, dat doen we net als zoveel andere zaken via de tussenhandel. De scooters van deze merken zijn kwalitatief in orde. Als je een keer onderdelen moet vervangen, dan gaat dat ook heel gemakkelijk. Ik heb weleens scooters van andere merken in onderhoud gehad; scooters die niet bij mij gekocht zijn. Als je bijvoorbeeld een luchtfilter wilt vervangen kom je volgens de manual bij een product uit, maar als je het in huis hebt en uit de verpakking haalt blijkt het toch niet te passen. Dat wil je niet, want de klant is z’n scooter op zo’n moment extra lang kwijt.”

Over welke grossier ben je het meest tevreden en waarom?

“M’n reserveonderdelen bestel ik veelal bij Creco en PePe. Je moet nooit op één paard wedden, hè… Van deze merken weet ik dat ze goede onderdelen leveren. Na al die jaren ben ik erachter gekomen dat klanten het liefst zien dat je goedkoop repareert, maar dat dat in de praktijk echt niet altijd voordelig is. Je kunt beter voor goede producten gaan.”

Welke leverancier ondersteunt jou het beste in (online) marketing?

“Ik moet zeggen dat online marketing bij veel partijen in onze branche altijd nog een ondergeschoven kindje is. Bij Asian Gear zien we sinds er veranderingen achter de schermen hebben plaatsgehad, en dan doel ik op de overname van BTC en Hodi on Wheels, wel wat beweging. Het wordt daar bijvoorbeeld gemakkelijker om promotiemateriaal zoals vlaggen te bestellen. En je ziet ook dat ze meer adverteren en daarbij een brug slaan met dealers. Als het aankomt op marketing voor mijn zaak, dan ben ik vooral op mezelf aangewezen. Waarschijnlijk ben ik te klein voor de grotere merken. Ik ben achter de schermen wel bezig om actiever te worden met direct mailing. Daaruit wil ik voordeel proberen te halen.”

Voor mij is Almere-Haven een prima plek: een derde van mijn klanten komt hiervandaan, de rest komt elders uit Almere. De bereidheid om een kilometer of tien naar mijn winkel af te leggen is groot

Steven van Wijk: “Voor mij is Almere-Haven een prima plek: een derde van mijn klanten komt hiervandaan, de rest komt elders uit Almere. De bereidheid om een kilometer of tien naar mijn winkel af te leggen is groot.”

Wat zijn jouw toekomstplannen?

“Ik zit sinds de oprichting, 8,5 jaar geleden, op de huidige vestigingsplaats in Almere-Haven. Dat is eigenlijk langer dan gewenst. M’n eerste huurcontract liep na vijf jaar af. Kort voor het verstrijken van die termijn ben ik in contact gegaan met de verhuurder over aankoop van het pand. We werden het niet eens over de prijs. In de tussentijd was de schriftelijke opzegtermijn al verstreken en zat ik nog eens vijf jaar vast aan deze locatie. Over anderhalf jaar wil ik naar een grotere locatie, want de huidige is gewoon te klein. Er liggen kansen om een klein stukje verderop een groter pand over te nemen. Voor mij is Almere-Haven een prima plek: een derde van mijn klanten komt hiervandaan, de rest komt elders uit Almere. De bereidheid om een kilometer of tien naar mijn winkel af te leggen is groot.

Speed pedelecs in assortiment

Een andere wijziging is dat we proberen ook speed pedelecs in het assortiment op te nemen. We hebben nu producten van DutcheBike en Delfi. We geloven namelijk sterk in de toekomst van elektrisch vervoer. In Almere wonen veel mensen die hun werk in Amsterdam hebben. De speed pedelec is een goed alternatief voor de scooter, met name voor mensen die willen bewegen en oog hebben voor de omgeving.”

Bekijk hieronder het filmpje met Steven van Wijk dat is gemaakt voor de uitreiking van de Tweewielerwinkel van het Jaar 2018.

Reageer op dit artikel