artikel

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Groningen 2018: Lietmeijers Tweewielers

Ondernemen 494

Jan Lietmeijer had succes als servicemonteur bij een bouwmarkt, zijn vrouw deed het allesbehalve onverdienstelijk als fotograaf. Bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. Bijna 20 jaar geleden lieten de twee met de opening van hun tweewielerzaak een lang gekoesterde droom in vervulling gaan.

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Groningen 2018: Lietmeijers Tweewielers

Het winnen van de Groningse provincietitel in de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar is de bevestiging dat de koers die het ondernemerspaar vaart de juiste is. “Klanten behandelen zoals jijzelf in een winkel ook behandeld wil worden. Dát is waar we voor gaan”, zegt ondernemer Jan Lietmeijer van Lietmeijer Tweewielers in Uithuizen.

Wat winnen jullie bij het meedoen met de verkiezing?

“In ieder geval een prachtige oogst aan mooie reacties van klanten. Dat waren er veel, echt veel zelfs. Allemaal in de trant van: ‘Gefeliciteerd, leuk dat jullie hebben gewonnen!’ Dat is natuurlijk fantastisch. Het zijn de klanten die je waarderen en op je stemmen en, als het eenmaal gelukt is, bij je terugkomen om je te laten weten dat ze blij zijn. We hebben direct geprobeerd om de provincietitel meer bekendheid te geven. Zo hebben we twee spandoeken van één bij tweeënhalve meter laten maken. Die geven we nu mee als we een evenement sponsoren, bijvoorbeeld de zwemvierdaagse. We bereiken daarmee vooral een groot deel van onze bestaande klanten. Maar dat geeft niet, want die zijn enorm belangrijk. Die wil je vaker over de vloer hebben.

Ik ben er ook van overtuigd dat we met de provincietitel nieuwe klanten winnen. Je verkoopt gemakkelijker, mensen willen nou eenmaal winnaars zien. In combinatie met het mooie weer – er is dit seizoen wat afgefietst… – zijn er veel fietsen verkocht. Het is aan ons om de lijn nu door te trekken. We moeten de provincietitel blijven uitdragen. Doe je dat niet, dan zijn mensen het zo weer vergeten. Daarom hebben we er ook voor gekozen om de winst in de werkplaats duidelijk te maken met een banner. Er is meteen gespreksstof als klanten bij een reparatie komen kijken.”

Lietmeijers Tweewielers

“Mensen worden hier vriendelijk ontvangen. We beseffen heel goed dat het onze klanten zijn die de boterham betalen. Daar hoort een uitstekende service bij”, aldus Jan Lietmeijer.

Wat zijn de USP’s van jullie winkel?

“In 2019 bestaan we twintig jaar. Toen we de zaak destijds overnamen, was het alsof we vijftig jaar terug in de tijd gingen. In 2004, 2009 en 2010 hebben we verbouwingen uitgevoerd. En ook vorig jaar hebben we niet stilgezeten: de pui is vervangen, compleet met schuifdeur en nieuwe ruiten. Er staat nu een frisse, open winkel die voor iedereen toegankelijk en laagdrempelig is. Mensen worden hier vriendelijk ontvangen. We beseffen heel goed dat het onze klanten zijn die de boterham betalen. Daar hoort een uitstekende service bij. Of mensen nou voor een fiets of voor een koplamp komen; iedereen wordt even goed geholpen.

We gaan oplossingsgericht te werk en houden van duidelijkheid en snelheid. Bijna alle fietsen die vandaag gebracht worden, repareren we binnen 24 uur. Dit omdat we een grote, brede voorraad aan onderdelen aanhouden. Lukt het een keer niet, dan zijn we daar ook meteen duidelijk over. Klanten moeten altijd tevreden naar huis gaan, ook al kun je ze niet à la minute helpen. We zijn bovendien niet bang om iets te geven. Je hebt automaten waar mensen voor twintig cent hun banden komen pompen. Bij ons staan er monteurs die klanten even tussendoor helpen, kosteloos uiteraard.

Elke dag kloppen er zo wel tien mensen aan. Klanten hebben een goed geheugen. Ze zullen het nooit vergeten als je ze hebt laten betalen voor lucht. En er komt een dag dat ze weer een nieuwe fiets nodig hebben. We geven weg en staan voor de mensen klaar, maar we moeten ook iets verdienen. Het feit dat we al bijna twintig jaar bestaan, zegt voldoende.”

Vestigingsplaats Uithuizen
Ondernemer Familie Lietmeijer
Showroom 500 vierkante meter
Werkplaatsoppervlak 110 vierkante meter
Magazijnoppervlak 200 vierkante meter (nieuwe opslag: 300 vierkante meter)
Medewerkers Ddrie fulltime krachten, drie parttime krachten
Locatie Net buiten het dorpscentrum van Uithuizen

Met welke merken/leveranciers werken jullie graag? Waarom?

“We werken met de Accell-merken Koga, Sparta en Batavus. En we hebben Gazelle en Multicycle. Voor race en ATB bieden we Sensa. Gazelle en de Accell-merken zijn voor ons echt belangrijk, omdat het mooie, bekende namen zijn. In het noorden van het land hecht men daar toch extra veel waarde aan. Eigenlijk om dezelfde reden bieden we Multicycle. Toen we de zaak in 1999 overnamen, had onze voorganger Multicycle al langer in het assortiment. Omdat mensen hier merkentrouw zijn, hebben we besloten om het dealerschap voort te zetten. Als iets goed en bekend is, moet je daar niets ingrijpends aan wijzigen.”

Over welke grossier zijn jullie het meest tevreden? Waarom?

“Het meeste doen we samen met Juncker, al sinds ons eerste jaar. Juncker heeft een prettig bestelprogramma. Alles wat we vandaag voor 19.00 uur bestellen, komt de volgende dag bij ons binnen. Daarnaast is er de koppeling met veel van onze fietsen. Als we van een Koga het framenummer intoetsen, krijgen we meteen te zien welke onderdelen we nodig hebben. Dat heeft zo zijn voordelen.”

Lietmeijers Tweewielers

Welke leverancier ondersteunt jullie het beste in (online) marketing?

“Als we aankloppen bij merken, dan weet ik vrijwel zeker dat we goed geholpen zullen worden. Maar het is nou eenmaal zo dat we heel veel dingen zelf doen, in eigen beheer. Dat past ook bij ons: we zijn geen onderdeel van een grotere formule en dus onafhankelijk en vrij om onze koers te bepalen. Acties bedenken we dus ook zelf.

Kort voor Kerstmis hebben we altijd een snertshow. Voor alle klanten staat er snert klaar, zij kunnen plaatsnemen aan lange tafels die we kennen van het Oktoberfest. De zaak is mooi in kerstsfeer en er zijn diverse prijs- en opruimingsacties. Op dat moment wordt er niet gesleuteld, we dragen allemaal nette kleding. Het gaat puur om het contactmoment met de klant. In het voorjaar hebben we sinds kort de hamburgerdag. De naam zegt het al: mensen krijgen een broodje hamburger van ons. De acties richten zich met name op tweedehandsfietsen.”

Wat zijn de toekomstplannen van Lietmeijers Tweewielers?

“We hebben het juryrapport van de verkiezing erbij genomen. Met sommige verbeterpunten die genoemd worden, waren we al bezig. Bijvoorbeeld met een nieuw kassasysteem. De komende tijd maken we werk van de automatisering. Verder komt er een nieuw verlichtingsplan. Ook daarover werd in het rapport gesproken. Een heel ander punt is onze nieuwe locatie: pasgeleden hebben we een ruimte betrokken. Die is bedoeld voor de opslag van onder meer verhuurfietsen en andere tweewielers. Deze plek, niet ver van onze huidige winkel, is niet bedoeld voor verkoop. Wel zullen we de etalage netjes inrichten om zo onze klanten te inspireren. Er hangt voorlopig een spandoek waarmee we duidelijk maken dat we de Groningse provinciewinnaar zijn.”

Reageer op dit artikel