artikel

‘We concurreren met Marktplaats en de straathandel in tweedehands fietsen’

Ondernemen 1386

Swapfiets is in het nieuws met ambitieuze plannen. Een verdubbeling van het aantal abonnementhouders, en plannen om de aanwezigheid in het buitenland verder uit te breiden. Naast België en Duitsland worden de eerste stappen in Denemarken nu gezet. Een logische keuze, Denemarken is net zo’n ‘fietsland’ als Nederland. Het succes van de abonnementsfiets is overigens niet per se cultuurgebonden. Steven Uitentuis: “Alle middelgrote en grote steden zijn onze potentiële markt.”

‘We concurreren met Marktplaats en de straathandel in tweedehands fietsen’
De naam komt van swappen, het omruilen van de fiets als die niet binnen 10 minuten te repareren valt.

Wat is Swapfiets en hoe is het ontstaan?

“Begin 2015 zijn 3 studenten van de Technische Universiteit Delft met Swapfiets gestart. Zelf ben ik er vrijwel direct na de start bij gekomen. We hadden eerst het idee om de populaire fixies te gaan verkopen. Daarvoor wilden we fixed bikes uit Frankrijk importeren om hier op de markt te zetten, maar dat bleek te complex. Daarop zijn we naar alternatieven gaan zoeken en kwamen uit op de abonnementsfiets. Geïnspireerd door andere abonnementsdiensten zoals Bundles en Netflix. In eerste instantie dachten we aan racefietsen, maar dat bleek praktisch niet haalbaar. Al snel kom je dan uit bij de omafiets, de Nederlandse stadsfiets bij uitstek. Na wat rekenwerk zijn we hier begin 2015 gewoon maar mee gestart. In eerste instantie met 40 fietsen. Die waren binnen 2 weken ‘uitverkocht’. Daarmee begon het succes van Swapfiets. De naam komt van swappen, we ruilen de fiets om mocht er iets niet binnen 10 minuten te repareren zijn. De gebruiker neemt een abonnement, wat wezenlijk anders is dan een deelfiets of leasefiets. Bij een abonnement heb je tegen een maandbedrag je ‘eigen’ fiets. Die wordt snel gerepareerd mocht er iets kapot zijn, of desnoods omgeruild voor eenzelfde model, als snelle reparatie niet mogelijk is.”

We hebben ooit geschreven dat jullie banden hebben met Pon, maar dat klopte niet. Is er wel of geen link?

De Pon familie is via Ponooc (durfkapitaal voor duurzame start ups en projecten) betrokken bij Swapfiets, maar dat staat momenteel los van Pon Holding en de merken die daartoe behoren. We varen verder onze eigen koers. Union levert onze fietsen, en die samenwerking bevalt goed.”

deur uit.

Facts

  • Swapfiets is opgericht in 2015.
  • De startup heeft ongeveer 62.500 klanten in Nederland, België en Duitsland.
  • Swapfiets is actief in 29 Europese steden.
  • Swapfiets begint in 3 Deense steden: Kopenhagen, Aarhus en Odense.
  • Eind 2018 zal Swapfiets naar verwachting meer dan 100.000 abonnementen hebben.
  • In najaar 2018 zullen onder andere ook de steden Brussel en München volgen.

Hoe werkt Swapfiets?

Swapfiets is een abonnementsmodel. Voor € 15,- per maand (€ 12,- voor studenten) krijgen klanten een kwalitatieve goede fiets. Swapfiets zorgt ervoor dat deze het altijd doet. Service en reparaties zitten bij het maandabonnement in. Bij een defect, zoals een lekke band, komt er binnen 12 uur een fietsenmaker langs aan huis. Deze zal de Swapfiets repareren of ‘swappen’ voor een ander exemplaar. Zo is de klant altijd binnen tien minuten weer onderweg. Klanten zijn uiteraard ook welkom in de fysieke servicepunten van het bedrijf.

Wat zijn de ambities van Swapfiets?

“We groeien keihard, met nu meer dan 62.500 Swapfietsen in Nederland, België, Duitsland en Denemarken We verwachten dat aantal dit najaar nog te verdubbelen. Die groei zal met name buiten Nederland worden gerealiseerd. In België zitten we nu in 4 steden met ongeveer 2.500 swapfietsen. In Duitsland ook in 4 steden, en in Denemarken starten we nu in 3 steden. . Maar ook in de steden waar we al zijn gevestigd, groeien we nog steeds door. Dat hoeft niet per se een studentenstad met een universiteit te zijn. Wij geloven dat de fiets het meest ideale vervoersmiddel is in een stad, onze markt is elke stad in Europa met meer dan 100.000 inwoners. Het businessplan in buitenlandse steden is hetzelfde als hier in Nederland, sleutelaars heb je overal. In elke stad hebben we een eigen loods. Ook logistiek is het simpel in te richten. In de steden concurreren we met de, deels illegale, straathandel, en online handel in tweedehands fietsen zoals Marktplaats. Naar ons idee concurreren we niet met de reguliere fietsretail, die beweegt zich in een hoger prijssegment en heeft dus een andere doelgroep.”

Swapfiets

De oprichters van Swapfiets zijn 4 ex-studenten van de Technische Universiteit Delft.

Als je zo hard groeit; hoe komen jullie aan voldoende mensen die de Swapfietsen servicen?

“Nogmaals, overal zijn wel sleutelaars te vinden. Ze krijgen bij ons uiteraard een korte opleiding. Het is lastiger om goede fietsenmakers te vinden voor de ingewikkelder reparaties. We hebben een pool van ongeveer 70 geschoolde fietsenmakers op een totaal van 350 medewerkers. Dat zijn deels fietsenmakers die hun winkel vaarwel hebben gezegd. De passie voor het fietsen maken kun je bij ons goed uitoefenen, zonder je zorgen te hoeven maken over marges op nieuwe fietsen die onder druk staan, of je personeel, of de administratie die nog gedaan moet worden. Het fietsen maken staat centraal bij ons. Dus.. we vragen fietsenmakers zich bij ons te melden.”

Wat zijn de doelstellingen, heeft Swapfiets een missie?

“Wij hebben zeker een missie, met als uitgangspunten veiligheid, duurzaamheid, en de klant zorgeloos laten fietsen. Een van onze binnenstedelijke doelen is fietsdiefstal te verminderen. Mensen zich veiliger laten voelen in de stad, zonder stress dat ze komen stil te staan of dat hun fiets gestolen wordt. Duurzaamheid is ook een doel. Door de degelijke Swapfietsen in te zetten, werken we mee aan een oplossing waarbij meer gefietst wordt en minder weggegooid. Op onze, in de basis eenvoudige modellen, zitten altijd duurdere en kwalitatief goede componenten die lang mee gaan. Dat is uiteraard ook in ons voordeel, hoe beter onze fietsen, hoe minder we te repareren hebben. Mocht reparatie toch nodig zijn; de fietsen zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk te repareren zijn en onderdelen snel te vervangen zijn. Onze productmanagers zijn continu bezig de modellen te verbeteren; we zijn al 30 versies verder ten opzichte van onze allereerste Swapfiets. Uitgangspunt blijft een eenvoudige fiets met goede onderdelen. Daar hebben wij baat bij en onze klanten ook, want die gaan minder snel kapot.”

Swapfiets heeft nu 2 modellen, een omafiets en een 7-speed fiets, beide niet elektrisch. Is een e-bike de volgende stap?

“We onderzoeken alle mogelijkheden, dus ook die van een elektrische fiets. Ons verdienmodel is gebaseerd op een eenvoudige kwaliteitsfiets. Een e-bike is geen eenvoudige fiets, en vraagt meer en andersoortige service. Dus, of en wanneer we met een elektrische fiets komen, is nog de vraag.”
Lees ook: Abonnementsdienst Swapfiets gaat internationaal

Reageer op dit artikel