artikel

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Drenthe 2018: 2wielers Martin Jeuring

Ondernemen Premium 436

In Drenthe ging 2wieler Martin Jeuring aan de haal met de provincietitel tijdens de voorbije editie van de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar. “Pas op zulke momenten merk je echt goed hoe groot de waardering van je klanten is,” zegt eigenaar Martin Jeuring van de tweewielerzaak uit Nieuw-Amsterdam, waar 2wielers Martin Jeuring dit jaar tien jaar is gevestigd.

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Drenthe 2018: 2wielers Martin Jeuring

Wat winnen jullie bij het meedoen met de verkiezing?

“Het was het tweede opeenvolgende jaar dat we tot provinciewinnaar werden uitgeroepen. Prachtig. Ik ben een eenvoudige boerenjongen, sta altijd met beide beentjes op de grond en hou er niet zo van om op de borst te kloppen. Maar dit is toch iets waar je bij stil wilt staan. Vorig jaar, na de eerste keer, hebben we het succes gevierd, samen met onze klanten. In de krant hebben we een advertentie geplaatst. Daarin nodigden we mensen uit om op een zaterdag naar onze zaak te komen voor koffie en gebak. Bijna alle 125 gebakjes waren toen op, de gezelligheid was ongekend. Ik heb die dag geen enkele fiets verkocht, maar mensen die langskwamen waren enthousiast – ik werd overspoeld met bloemen – en beloofden terug te keren. Onder de gasten veel vertrouwde gezichten, maar ook enkele nieuwe.

Mensen kwamen in de weken daarna inderdaad terug, dus ik heb zeker goede zaken gedaan dankzij de verkiezing. Alleen is het heel lastig om meetbaar te maken welk deel precies is toe te schrijven aan het feit dat we Provinciewinnaar zijn. Laat ik het zo zeggen: je merkt dat het leeft en gezien en gewaardeerd wordt. Ik drink nog steeds van de flessen wijn die ik op die dag heb gekregen… Het feestje van de tweede overwinning in de provincie moeten we nog vieren.”

Martin Jeuring werkt alleen en wordt af en toe geholpen door zijn vader.

Martin Jeuring werkt alleen en wordt af en toe geholpen door zijn vader.

Wat zijn de USP’s van jou en je winkel?

“Er is een heel belangrijk verschil met veel andere tweewielerzaken. Mensen die naar ons komen gaan niet naar de fietsenzaak maar naar Martin Jeuring. Maak maar eens een ronde door het dorp en ga het na: mensen weten niet beter of ik ben er altijd. Alleen bij hoge uitzondering, als er bijvoorbeeld een begrafenis is, sta ik niet in de zaak. Een paar jaar geleden stond ik voor de keuze: wil ik groter worden of niet? Ik heb er toen bewust voor gekozen om geen personeel aan te nemen en zelf het gezicht te blijven. Op kantoor zitten is sowieso niets voor mij, ik heb zelfs een pesthekel aan boekhouden. En ik wil ook niet dat dingen in de soep lopen. Dat je een belletje krijgt van een klant: ‘Mijn fiets zou opgehaald worden, maar er is nog geen bus geweest.’

Als ik er zelf sta, weet ik dat hetgeen we doen goed is. Het contact met klanten vind ik geweldig, ik ken mijn klanten ook. Hard werken, nakomen wat je zegt en voor klanten klaarstaan, dát vind ik belangrijk. Toen ik voor de splitsing stond – breid ik uit of niet? – heb ik wel keuzes gemaakt: ik heb destijds besloten om me enkel nog op stadsfietsen, e-bikes en kinderfietsen te richten. Wat je doet moet immers goed zijn. Het race- en ATB-segment heb ik afgestoten om als alleen opererende ondernemer focus te kunnen houden.”

Vestigingsplaats Nieuw-Amsterdam
Ondernemer Martin Jeuring
Showroom 200 vierkante meter
Werkplaatsoppervlak 50 vierkante meter
Magazijnoppervlak 50 vierkante meter
Medewerkers Geen, hulp: vader
Locatie Rand dorp, mooie zichtlocatie aan het water

Met welke merken/leveranciers werk je graag?

“Het is lastig een voorkeur uit te spreken. Ik werk graag met Gazelle, Sparta, Spiked Cycles én Kruitbosch. Gazelle voer ik al veertien jaar. De aftersales daar zijn goed geregeld en dat geldt voor Sparta eigenlijk net zo goed. Kruitbosch heb ik de laatste jaren echt zien groeien. Daar verloopt nu veel digitaal, via de computer, terwijl ik geen computermens ben. Bij Sparta en Gazelle is er ook een verschuiving naar het digitale domein geweest, maar daar is het gebruik van de portal voor mijn gevoel iets vriendelijker. En als ik daar iemand bel en ik de vertegenwoordiger niet meteen te spreken krijg, belt er altijd wel iemand terug. Spiked Cycles is een stuk kleiner. Daar zie je dat veel nog op de ‘ouderwetse manier’ gaat; gewoon offline. Dat vind ik altijd gemakkelijk.”

Jeuring werkt met Gazelle, Sparta, Spiked Cycles en Kruitbosch.

Jeuring werkt met Gazelle, Sparta, Spiked Cycles en Kruitbosch.

Over welke grossier ben je het meest tevreden?

“Bij Juncker en Kruitbosch klopt het altijd. Alles wat ik nodig heb kunnen zij leveren. Sinds kort werk ik ook met Netfiets uit Winschoten. Dat is een kleine jongen, net als ik. De gunfactor speelt een grote rol in onze samenwerking. Om de week komen ze langs met een klapper onder de arm en dan nemen we door waaraan behoefte is. Ik hou wel van die aanpak. Bij Rutteman gaat het ook nog op een soortgelijke manier. Eens in de drie weken staat de vertegenwoordiger op de stoep.”

Welke leverancier ondersteunt jou het beste in (online) marketing?

“Zelf doe ik al het nodige in online marketing. Elke scholier die een fiets koopt zet ik, na goedkeuring uiteraard, met een foto op Facebook. Maar soms krijgen we ook ideeën aangereikt. Kruitbosch is een partij die goed meedenkt op het vlak van marketing. Daar houden ze vaak leuke acties waarop je als tweewielerzaak kunt meeliften. Bij aankoop van een kinderfiets krijgen klanten weleens een cadeau of een bon, bijvoorbeeld.

Ik vraag me wel af in hoeverre dat voor ons werkt. Hier, in het dorp, heerst de waan van de dag. Als inwoners deze week een nieuwe fiets nodig hebben, dan kijken ze op dit moment naar die fiets. Mijn gevoel zegt dat Nieuw-Amsterdam zich minder laat leiden door een extraatje als een bon. Uiteraard is mijn klantenkring groter dan het dorp. Mensen komen van veel verder, ook omdat ik Spiked Cycles voer. Daarin ben ik de enige partij in de provincie Drenthe.”

Het race- en ATB-segment heeft Jeuring afgestoten om focus te kunnen houden.

Het race- en ATB-segment heeft Jeuring afgestoten om focus te kunnen houden.

Wat zijn jouw toekomstplannen?

“Allereerst moet je de basis op orde hebben, je streeft ernaar om altijd up to date te zijn. De wallpower-wand moet steeds aangepast worden, passend bij het seizoen, en af en toe moet je even schuiven met de indeling. Dat het mensen opvalt als ze binnenkomen: ‘Hé, waar staat die fiets ook alweer?’ Ook de etalage hoor je vijf à zes keer per jaar te veranderen, vind ik. Grotere investeringen hebben we de afgelopen jaren gedaan. Vorig jaar hebben we zonnepanelen op het dak gelegd. Jaarlijks verbruik ik gemiddeld meer dan 10.000 kilowattuur aan energie. Met de zonnepanelen kan ik flink besparen, het scheelt in de kosten. Bovendien laten we hiermee zien dat we voorstander zijn van een duurzamere bedrijfsvoering.

Een jaar vóór de installatie hebben we onze winkel van ledverlichting voorzien. Ook dat is een enorme vooruitgang geweest. Dit jaar doen we het relatief rustig aan, maar voor volgend jaar of het jaar daarna staat aanpak van de werkplaats op de agenda. Nu nog zijn de werkbanken en –lades van hout. Ze zijn netjes, dat zeker, maar tegelijkertijd wat gedateerd. Na tien jaar wordt het tijd voor vernieuwing, ook als het gaat om de gereedschappen. De ruimte waarin je werkt en de tools waarmee je het geld verdient, moeten gewoon goed zijn.

En verder? We willen vooral vasthouden wat we hebben. Wat ik wel weet, is dat we volgend jaar niet zullen deelnemen aan de verkiezing. Niet omdat we het niet mooi vinden, zo’n titel, maar omdat we willen voorkomen dat het allemaal maar ‘gewoontjes’ wordt. Over een paar jaar doen we zeker weer een gooi. De verkiezing Tweewieler van het Jaar moet iets bijzonders blijven.”

Bekijk hieronder het filmpje met Martin Jeuring dat is gemaakt voor de uitreiking van de Tweewielerwinkel van het Jaar 2018.

Reageer op dit artikel