artikel

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Friesland 2018: Meinsma Fietsen

Ondernemen Premium 230

Ondernemer Hans Meinsma van Meinsma Fietsen in Wijnjewoude is een nuchtere Fries en blijft het liefst met beide voeten aan de grond. Maar met de provincietitel in de verkiezing Tweewielerwinkel van het Jaar wilde hij hoe dan ook uitpakken. “Het wordt door zoveel mensen gezien en gewaardeerd. Dan moet je als tweewielerwinkel slim gebruikmaken van de goede publiciteit die je genereert.”

Binnenkijken bij Provinciewinnaar Friesland 2018: Meinsma Fietsen

Wat winnen jullie bij het meedoen met de verkiezing?

“De meerwaarde zit hem vooral in de publiciteit die je scoort. Je zet je onderneming in één klap op de kaart. Elke dag weer worden we er op wat voor manier dan ook aan herinnerd. We zijn laatst benaderd voor deelname aan het RTL-programma De Beste van Nederland. Daar had men ons gevonden, omdat we twee keer provinciewinnaar van Friesland zijn geweest. Nu vergroten we onze bekendheid weer met dat programma…

Maar de publiciteit zit hem ook in heel kleine dingen. Laatst nog kwam hier een stel dat in Oldeberkoop, twintig kilometer verderop, op vakantie was. Mevrouw had een probleem met haar fiets en ze had ergens gelezen dat wij de beste fietsenzaak van Friesland zijn. En dus knoopte ze de fiets achter op de auto en kwam ze naar hier. Die dame had het probleem overal kunnen verhelpen – haar band was gewoon te zacht… – maar ze koos bewust voor ons. Zo’n verkiezing helpt je dus en zorgt voor meer omzet, maar hoeveel valt moeilijk te zeggen. Je neemt het mee als onderdeel van je mix aan activiteiten die je elk jaar inplant. Op allerlei manieren probeer je met publiciteit te plussen, jaar na jaar. Val je stil in de activiteiten die je onderneemt, dan merk je dat ook in omzet.”

Wat zijn de USP’s van jou en je winkel?

“We hebben één groot voordeel en dat is dat we regionaal een begrip zijn. Mensen komen naar ons omdat we nu eenmaal de naamsbekendheid hebben – we doen er ook alles aan om die goed te houden. Het bedrijf is in 1904 door m’n opa opgericht. Hij moest de handel in om brood te verdienen, want z’n heupen waren al op jonge leeftijd versleten bij het werk in de smederij. Als een soort rijdende Marskramer ging hij in die jaren langs de huizen met onder meer potten en pannen. Eerst met hondenkar, later met paard en wagen.

Rond 1950 bleef m’n opa steeds vaker thuis en ontstond een fysieke winkel met een assortiment dat groter en groter werd. Ook de fietsen kwamen erbij. Tot 6 jaar geleden waren we nog altijd breed georiënteerd en verkochten we ook speelgoed, ijzerwaren en huishoudelijke spullen. Maar ja, dat liep niet meer. De bouwmarkt is altijd open en ook Blokker heeft het niet makkelijk. Dan is het tijd om keuzes te maken.

Ook al moest m’n vader er even aan wennen – we runden de zaak tot dan toe met z’n tweeën – we besloten om ons voortaan puur op fietsen te focussen. Dat heeft voor het bedrijf goed uitgepakt. Met name in elektrische stadsfietsen, gewone stadsfietsen en kinderfietsen zijn we nu sterk. De tak van kinderfietsen hebben we bewust groots opgepakt, omdat we al heel vroeg een band voor het leven willen opbouwen met families met jonge kinderen. Ze komen steeds weer in je winkel, want ja, kinderen groeien. In de winkel hebben we een grote ballenbak. Terwijl de kinderen zich vermaken, kunnen ouders ook voor zichzelf rondkijken.”

Vestigingsplaats Wijnjewoude
Ondernemer Hans Meinsma
Showroom 450 vierkante meter
Werkplaats 100 vierkante meter
Magazijn 200 vierkante meter
Medewerkers 3 fulltime krachten waarvan 1 wajonger
Locatie In bosrijk gebied

Met welke merken/leveranciers werk je graag? Waarom?

“Batavus, Sparta en Gazelle heb ik er graag bij. Het zijn de merken waar onze klanten naar vragen. En dat is te begrijpen: qua vorm, kleur en kwaliteit zijn hun producten heel sterk. Voor ons is het bovendien fijn werken met Batavus, Sparta en Gazelle. Batavus voeren we al sinds de jaren vijftig, Gazelle is er wat later bijgekomen. Het merk was daarvoor ondergebracht bij een andere fietsenzaak in de buurt. De contacten zijn gewoon heel goed. Je kunt het ook allemaal online regelen, maar vaak vind ik het prettiger om even telefonisch contact te hebben. Bijvoorbeeld als ik een kinderfiets kan verkopen die niet op voorraad is. Bij Accell weten ze regelmatig wel te schuiven en iets te regelen, waardoor ik wel kan leveren. Dat meedenken is natuurlijk heel fijn.”

Over welke grossier ben je het meest tevreden en waarom?

“Dat is Kruitbosch. Daar heeft men een goed, compleet assortiment waarmee ik uit de voeten kan. De bestellingen worden altijd netjes en op tijd geleverd. In het verleden heb ik het anders meegemaakt. In het noorden van het land besloot een aantal grossiers te gaan samenwerken, maar dat liep op niets uit. De betrouwbaarheid in levering was onvoldoende, en dus moest ik op zoek naar een alternatief. Dat werd Kruitbosch. Het fijne is: de mensen daar gaan ervoor. Ook het bestelgemak van de nieuwe website is een pluspunt. Ik hoef het niet meer telefonisch te doen en kan bestellen op de momenten dat het mij past. Als ik het om zes uur ’s ochtends wil, dan kan dat.”

Welke leverancier ondersteunt jou het beste in (online) marketing?

“Er is heel veel mogelijk bij onder meer Gazelle en Accell, maar wij willen in de marketing en uitstraling naar buiten toe zo veel mogelijk onze eigen stijl houden. Om die reden gebruiken we de aangeleverde banners, stickers en posters niet zo vaak. Een advertentie in de lokale krant maken we liever zelf op. En ook in de organisatie van activiteiten nemen we zelf het voortouw. Eens per jaar organiseren we opstapdagen. We vragen dan aan merken om testfietsen te leveren. Bij Gazelle, Merida en Accell lukt dat eigenlijk altijd wel. Maar de programmering en promotie daaromheen doen we helemaal zelf. De heren krijgen tijdens de opstapdag een mannenavond met dit jaar onder meer een race-simulator en een barbecue. Voor de vrouwen is er een ladiesnight met kraampjes. Voor veel klanten is dit een jaarlijks terugkerend uitje.”

Wat zijn de toekomstplannen van Meinsma Fietsen?

“De wereld verandert en wij veranderen natuurlijk mee. Als ik kijk naar de afgelopen jaren, dan hebben we echt heel wat geoptimaliseerd. In de werkplaats werken we sinds een paar jaar bijvoorbeeld met een sms-service: als de fiets na onderhoud of reparatie klaar is, dan krijgen mensen een bericht per telefoon. Die servicekant willen we uitbreiden. Mensen die drie weken geleden een fiets hebben gekocht, willen we vragen of alles naar wens is. En na een half jaar willen we klanten automatisch een reminder sturen met het bericht dat ze nog recht hebben op een gratis servicebeurt. Tegelijkertijd is het een doel om de webshop uit te breiden en meer inhoud te geven aan onze omnichannel-kant. We hebben daar al veel aan gedaan – mensen kunnen nu een review achterlaten, dat is goed voor je vindbaarheid bij Google – maar er is nog meer mogelijk.”

Reageer op dit artikel