artikel

Expertartikel: Mogelijkheden connectivity voor verzekering

Ondernemen Premium 178

Het thema connectiviteit is een belangrijk gespreksonderwerp in de boardrooms van verzekeraars en andere financiële instellingen. Henk Winters, directeur Kingpolis, bezocht in juni de Insurance Nexus conferentie in Londen met als thema connectivity. Winters: ‘Interessant is dat connectiviteit alle facetten van de verzekeringsindustrie raakt.’

Expertartikel: Mogelijkheden connectivity voor verzekering
Connectiviteit heeft consequenties voor alle facetten van de verezekeringsindustrie. Beeld Shutterstock

Met name ook in mobiliteit en de mogelijkheid om op afstand verzekerde objecten dankzij connectivity te kunnen volgen zijn daarbij een interessante toepassingen. Track & trace systemen zijn steeds meer gemeengoed. De invloed gaat echter verder. In de toekomst zal handmatige schadebeoordeling vervangen worden door geautomatiseerde schadeafwikkeling. Zelflerende systemen (Artificial Intelligence) zijn nu al beschikbaar om de bulk van de claims in een split second af te wikkelen.

Hoge implementatiekosten

Nadeel van deze systemen is dat de implementatiekosten nog hoog zijn. Dat geldt ook voor Track & Trace. Het klinkt heel simpel. Een diefstalverzekering is niet meer nodig als je de fiets altijd kunt terugvinden. Toch zitten daar veel haken en ogen aan. Nog even afgezien van de kosten van de hard- en software en de data. Hoe haal je een fiets op die over de landsgrenzen is verdwenen? Welke bevoegdheden hebben de opsporingsmedewerkers? Tijdens de Insurance Nexus conferentie werd echter als grootste uitdaging de met de connectiviteit samenhangende privacy issues gezien. Met de recent geïmplementeerde AVG is dat een belangrijk gegeven.

Via app schade melden

Van belang is om te proberen de mogelijkheden vanuit klantvoordelen te benaderen. Welk voordeel heeft een klant bij de toenemende rol van internet en connectivity voor het beheersen van zijn/haar risico’s? Die voordelen zijn natuurlijk evident. Al is het maar dat het mogelijk is voor de klant om via een app zijn schade in te dienen. Paar foto’s erbij en klaar.

‘On demand’-verzekering

Een nieuwe ontwikkeling is de zogenoemde ‘on demand’-insurance.  De klant bepaalt wanneer hij/zij verzekerd wil zijn. Via de app zet je de verzekering aan als je op de fiets stapt en weer uit op het moment dat je ‘m in de garage weer opbergt.

Een nieuwe ontwikkeling is ‘on demand’-insurance waarbij de klant bepaalt wanneer hij/zij verzekerd wil zijn

Data biedt veel toepassingen

Alle data die verzekeraars verzamelen via connectivity brengen heel veel interessante toepassingen met zich mee. Bijvoorbeeld de schadelastbeheersing (Risk Control). Sensoren kunnen je vertellen welk onderdeel van de fiets aan vervanging toe is waardoor ongelukken en vervolgschade kan worden voorkomen. Dat is voor alle betrokkenen bij de verzekering winst. Dat brengt ook met zich mee dat er meer interactie tussen klant en verzekeraar (en rijwielhandelaar) zal zijn.  Aanvullende diensten op het gebied van onderhoud e.d. kunnen eenvoudig worden toegevoegd. In marketing termen: de manier waarop waarde wordt gecreëerd gaat veranderen (value creation).

Meer tijd voor klant

Het voordeel is natuurlijk dat medewerkers van verzekeraars in de nieuwe wereld meer tijd hebben om aandacht te geven aan de klant, daar doen we het namelijk allemaal voor. Als we het namelijk hebben over connectiviteit, denken we vaak aan internet toepassingen. Hoe sterk is het om weer gewoon de telefoon te pakken naar aanleiding van een schademelding en simpelweg te vragen hoe het met  hem of haar gaat? Dat is pas connectiviteit!

-Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met Henk Winters, Kingpolis-

Lees ook over de fietsverzekering als serviceabonnement

Foto's

Reageer op dit artikel