nieuws

Update voor Shimano Tiagra-groepset

Onderdelen & Accessoires 778

Shimano komt met een verbeterde versie van de populaire Tiagra-reeks. Nieuwe onderdelen zijn verbeterde shifters, shifters speciaal voor mensen met kleinere handen, een 48-34T-crankstel en E-THRU assen.

Update voor Shimano Tiagra-groepset
De nieuwe thru-assen verrgroten de stijfheid van het wiel en maken een nauwkeurigere uitlijning van de schijfremmen mogelijk.

De nieuwe Dual Control shifters vervangen de vorige non-serie. Kenmerkend zijn – net als bij Dura-Ace, Ultegra en 105 – de slanke behuizing voor de hydraulische schijfrembediening en een verbeterde instelbaarheid. De shifter-behuizing is eveneens verbeterd ten opzichte van de non-serie shifters om achter sneller te kunnen schakelen. Hierdoor kunnen rijders sneller opschakelen voor een sprint of terugschakelen voor een beklimming.

Shifter speciaal voor kleinere handen

Nieuw is deze shifter speciaal voor mensen met kleinere handen.

Een optionele extra functie van de nieuwe Tiagra Dual Control shifters, die ook op de 105 en Ultegra niveaus te vinden is, is een shifter met een korte slag en meer profiel aan de buitenkant (ST-4725-L/R) voor rijders met kleinere handen.

Nieuw: E-THRU naafset

Nieuw is ook de 12 mm E-THRU naafset (HB-RS470/FH-RS470) voor schijfremmen op Tiagra-niveau. In combinatie met compatibele frames verhogen de thru-assen de stijfheid van het wiel en maken ze een nauwkeurigere uitlijning van de schijfremmen mogelijk. De naafset met 10 of 11 versnellingen is leverbaar voor 28H of 32H velgen en wordt geleverd met een schijfrem-specifieke O.L.D. van respectievelijk 110 en 142 mm.

48-34T crankstel; interessant voor meer rijders

Shimano introduceert ook een 48-34T crankstel zodat de Tiagra-groep interessanter wordt voor een breder publiek.

Verder komt er naast de bestaande 52-36T en 50-34T cranksets ook een 48-34T-versie voor de Tiagra FC-4700 2-delige crankset. Deze kleinere verhouding verminderd de afstand tussen de grote en de kleine ring tot 14T, waardoor minder compensatieverschuivingen nodig zijn in de achterste cassette. De Tiagra-groep is daarmee geschikter voor een breder aantal rijders.

 

Reageer op dit artikel