nieuws

Bafang introduceert extra krachtige middenmotor

Onderdelen & Accessoires 9249

Bafang introduceert extra krachtige middenmotor
Bafang M500-Series middenmotor met enkel kettingblad. Foto Bafang

Tegelijk met de lancering van de Bafang M-series, de zeer krachtige middenmotor voor e-MTB’s, introduceert Bafang ook meteen oplossingen voor de accu in de framebuis. De nieuwe motor en accu-oplossingen zullen te zien zijn op Eurobike 2017 (6-406 en FG-O/501).

Bafang stelt dat e-MTB’s de stuwende kracht zijn achter ontwikkelingen op het gebied van elektrische fietsen wereldwijd. Of het nu gaat over verregaande integratie van het aandrijfsysteem (motorblok), over softwareontwikkeling en tuning, of over frame design, speciaal waar het MTB’s betreft. De extra krachtige ondersteuning die nodig is om bergopwaarts te rijden, het gewicht, het zwaartepunt, en de wielmaat, het zijn allemaal randvoorwaarden die nieuwe uitdagingen en doelen neerzetten voor de ingenieurs en product managers. Het is een wedloop om de krachtigste, de meest compacte, of de meest multifunctionele high end aandrijfsystemen te ontwikkelen. Bafang heeft met 2 nieuwe middenmotoren en de accuoplossing in de framebuis het toernooiveld van de hoogste spelers betreden.

Hoge torquewaarden

Beide M-series middenmotoren bieden topprestaties qua torque, variërend van 95-110Nm. De M-500 heeft een 250W motor, de M-600 een 350-500 W. Dit samen met de torque piekwaarden biedt een compleet functioneel programma voor 25km-45km/h versies (en voor de US- e-bikes die zijn ontwikkeld voor een maximum snelheid van 32 km/h (20 M/h)).

Enkel of dubbel kettingblad

Door de systemen te combineren met een enkel of dubbel kettingblad (32T/44T), levert dat een veelvoud aan versnellingsmogelijkheden op voor de vele MTB-subcategorieën. De ultrakorte RC-compatibiliteit van minder dan 450mm en een Q-factor van slechts 177mm maakt de motor perfect geschikt voor soepele rijdende hardtails en volgeveerde e-MTB’s.

Gewicht Bafang M-series minder dan 3 kg

De M-500 en M-600 hebben een gewicht van respectievelijk 3 en 3,4 kg. Dat is binnen deze industrie een maatgevend laag gewicht. Bafang zet hiermee volgens eigen zeggen een nieuwe standaard. Het lage gewicht is gecombineerd met een behuizing gemaakt van een sterke metaallegering (in diverse kleuren verkrijgbaar) en de mogelijkheid voor e-bike producenten om de motorcover te laten customizen naar eigen wens.

Combineren met accu in framebuis

De M-series zijn compatibel met de nieuwe Bafang 370Wh en 600Wh F-series in de framebuis geïntegreerde accu’s. De Bafang-oplossing biedt de mogelijkheid om de accu zowel in de onderbuis als in de bovenbuis te plaatsen. Ook levert Bafang een semi-geïntegreerde accu van 1.000 Wh. Alle huidige accu’s gebruiken de 18650 cellen van Panasonic/Samsung. Binnenkort zullen de accu’s ook worden gevuld met de nieuwe 21700 cellen. Dankzij een CanBus en UART communicatieprotocol en 2 oplaadmogelijkheden (met 2 en 3 A oplaadcapaciteit) is de acculijn gecompleteerd.

Volledig geautomatiseerde accuproductie

Zoals Bafang eerder dit jaar aankondigde, is de Chinese producent van elektrische aandrijfsystemen bezig een geautomatiseerde accuproductie faciliteit op te starten in Suzhou (China), voor het assembleren van accupakketten. Deze strategische faciliteit moet straks fabrikanten van e-bikes de mogelijkheid geven om hun eigen gewenste maat accu (battery pack) samen te stellen. Inclusief vorm, buitenkantmateriaal en cosmetische designopties.

Foto's

Reageer op dit artikel