nieuws

Geest Jaap en Peter waart na 50 jaar nog rond bij AGU

Onderdelen & Accessoires 1648

Geest Jaap en Peter waart na 50 jaar nog rond bij AGU
Peter (li.) en Jaap van den Kommer waren bepalend voor het succes van AGU. Foto AGU

In de 50 jaar dat de Alkmaarse Grossiers Unie (AGU) op de Nederlandse markt actief is, heeft het een vooraanstaande rol gespeeld. Enerzijds als grossier maar anderzijds ook als leverancier van fietskleding en tassen. De inmiddels gepensioneerde Jaap en Peter van den Kommer hebben als zonen van oprichter Jacob onmiskenbaar hun stempel gedrukt op de jubilerende onderneming uit Noord-Holland.

Leveranciers en oud-medewerkers halen herinneringen op in een artikel in het meinummer van Tweewieler.  Anno 1966 ging fietsengroothandel JAKO, die ooit opgestart was door Jacob van den Kommer, samen met nog twee andere lokale grossierderijen op in de Alkmaarse Grossiers Unie (AGU). Aanvankelijk was AGU vooral een grossier voor de vakhandel, maar na verloop van tijd timmerden ze aan de weg met activiteiten die, zeker in die tijd, voor de Nederlandse fietsbranche baanbrekend genoemd mogen worden.

Jaap en Peter van den Kommer

Bepalend voor het succes van AGU was de krachtenbundeling van Jaap en Peter van den Kommer. Jaap was altijd de man achter de schermen en de logistiek, terwijl Peter veel gevoel had voor productontwikkeling en marketing. De gebroeders vulden elkaar perfect aan. “Ze hadden een goede lange termijnvisie en een goede neus voor nieuwe producten. Dat was knap van ze. En ze waren groot genoeg om die exclusief op de markt te kunnen brengen”, laat Mark de Kwant van Widek weten.

AGU Regenpak niet aan te slepen

In 1976 kwam het succes van AGU in een stroomversnelling toen zij aan een, door de toenmalige minister Westerterp (Verkeer en Waterstaat), uitgeschreven wedstrijd voor fietskleding deelnamen. Deze wedstrijd was bedoeld om de fiets als vervoersmiddel meer naar voren te schuiven. En goede fietskleding komt daarbij van pas. Het AGU Regenpak, dat ingestuurd was in de categorie ‘Volledig uitgewerkte modellen’ kwam als beste innovatie uit de bus, dankzij een deskundige jury, waarin ook de ANWB vertegenwoordigd was.’Met name de gezichtspunten die bij de wedstrijd een belangrijke rol speelden: afdichting, ventilatie, en veiligheid, zijn voortreffelijk verwerkt. Het pak heeft goede gebruiksmogelijkheden: makkelijk aan- en uit te trekken en mee te nemen; het jack is los te dragen. Het ontwerp pas zeer goed in het huidige modebeeld’, aldus De Kampioen destijds. AGU won toen een prijs van 5.000 gulden, maar de publiciteit erom heen was van veel grotere waarde, want het effect in de winkels was onmiskenbaar. De regenpakken waren letterlijk niet aan te slepen.

Familiebedrijven onder elkaar

AGU is altijd een familiebedrijf geweest en doet ook graag zaken met andere familiebedrijven. ABUS bijvoorbeeld. Opmerkelijk is dat AGU en ABUS bij elkaar klant zijn. AGU uiteraard als groothandel, maar omgekeerd bestelt ABUS al meer dan twintig jaar de fietstassen bij AGU. Wanneer ABUS-directeur Christian Bremicker over de samenwerking met AGU praat, komt hij regelmatig terug op het fenomeen familiebedrijf. Daarin schuilt volgens hem ook de kracht van AGU. “AGU is altijd AGU gebleven en nooit verkocht aan een andere onderneming. Eigenlijk is AGU door de jaren grotendeels hetzelfde gebleven, dankzij een grote betrokkenheid vanuit de familie. Ook al zijn Jaap en Peter niet meer actief in de dagelijkse leiding, hun geest waart er nog steeds rond. Bij AGU denken ze op de lange termijn en ze zijn ook financieel erg sterk. Maar er zijn natuurlijk ook grote verschillen tussen onze bedrijven. Wij zijn puur een producent en we beschikken maar over één merk. Wij zijn geen grossier. En als het op design aankomt kunnen we nog steeds iets van AGU leren. Zij zijn voor ons een soort benchmark als het bijvoorbeeld om kleuren gaat. Dat zit ‘m natuurlijk ook in de producten, want sloten zijn nu eenmaal niet zo modieus als fietskleding.”

FastRider ook jarig

Tom van de Camp van Hesling.

Tom van de Camp van Hesling.

AGU manifesteerde zich in de loop der jaren nadrukkelijk als toonaangevende producent en leverancier van fietskleding en fietstassen. In 2003 nam AGU echter ook Hesling Products uit Berghem over, de producent van FastRider fietskleding en fietstassen, die toevallig genoeg dit jaar ook 50 jaar bestaat. In de feestelijkheden trekken ze deels met AGU op, maar ze vieren ook hun eigen feestje. Tom van de Camp, hoofd verkoop binnendienst, over het succes van 50 jaar Hesling: “FastRider is een merk dat in de Beneluxmarkt goed op de kaart gezet is. Dat danken we aan onze roots, waarbij ‘value for money’,  eigentijdse producten en kwaliteit hoog in het vaandel staan.”

Reageer op dit artikel