nieuws

Vittoria zorgt voor een revolutie in banden

Onderdelen & Accessoires

Vittoria zorgt voor een revolutie in banden
Vittoria heeft de technologie van grafeen nu zo ver ontwikkeld dat het dit materiaal kan gaan verwerken in banden en wielen. – Foto Vittoria

De Nobel Prijs voor de natuurkunde werd in 2010 toegekend aan de twee uitvinders van grafeen. Sindsdien worden er magische eigenschappen toegedicht aan dit materiaal waarvan de uitvinding vergelijkbaar zou zijn aan dat van kunststof. Inmiddels heeft grafeen ook zijn intrede gedaan in de fietsindustrie.

Hoe dat in z’n werk gaat bleek tijdens een bezoek aan het hoofdkantoor van fietsbandenfabrikant Vittoria en de firma Directa Plus in Italië. Directa Plus opende in juni 2014 de grootste Europese fabriek voor de productie van ‘pristine grafeen nanoplatelets’, oftewel enkellaagsvlak koolstofatomen.

Belangrijk voor fietsindustrie

Hier werd duidelijk gemaakt waarom de toevoeging van grafeen aan banden en het carbon voor fietswielen zo belangrijk is voor Vittoria. Maar ook voor andere bedrijven in de fietsindustrie brengt grafeen ongekende mogelijkheden want het is toepasbaar in carbon frames en andere carbon onderdelen, evenals textiel en elektrische componenten voor e-bikes want grafeen is een supergeleider.
“Enkele jaren geleden ontmoette ik de Italiaanse ondernemer en Giulio Cesareo, oprichter en algemeen directeur van Directa Plus, de producent van grafeen,” vertelt Rudie Campagne, directeur en eigenaar van de Vittoria Group Ltd. “Samen besloten we op onderzoek uit te gaan wat de voordelen van grafeen zouden kunnen zijn voor de fietsindustrie. De volgende stap was de opening van de grafeen compound fabriek in Thailand in 2013 en uiteindelijk afgelopen najaar de lancering van onze lijn intelligente banden waarin deze stof verwerkt zit. Dat het zo ver zou komen was de afgelopen jaren echter nooit zeker.”

Coca-cola recept

“Het creëren van de juiste balans op atoomniveau tussen grafeen en het ‘partner materiaal’, in het geval banden de rubber compound bleek niet zo maar het combineren van stoffen te zijn maar een exacte wetenschap,” stelt Rudie Campagne. “Dit proces vormt de basis van het onderzoek en is een goed bewaard geheim net zoals het recept van Coca-Cola. We zijn nu zo ver dat we banden en wielen kunnen produceren die ongekende eigenschappen hebben en het prestatieniveau van sportieve fietsers en recreanten sterk verbeteren.”

Intelligente banden

Hoe bijzondere de eigenschappen van grafeen toegepast in combinatie met rubber zijn, blijkt wel uit het feit dat de compound harder of zachter wordt afhankelijk van omstandigheden, het zogenaamde ‘Intelligent Tire System’. Vittoria stelt dat: “wanneer de band recht vooruit gaat is het rubber op z’n hardst en zorgt het voor een lage rolweerstand. Zodra de fietser remt, versnelt of door een bocht gaat, verzacht het rubber waardoor het aanzienlijk meer grip krijgt.”
Bovendien zorgt het volgens Vittoria dat er aanzienlijke verbeteringen worden gerealiseerd wat betreft de duurzaamheid en het lekrijden met de banden waar grafeen in zit verwerkt. Vittoria’s nieuwe Corsa Speed met grafeen heeft 40% minder rolweerstand dan de vergelijkbare band zonder grafeen.
“Uitgebreide en onafhankelijk testen hebben inmiddels uitgewezen dat dit snelste band ter wereld is. De rolweerstand van de nieuwe Corsa is 19% lager dan hetzelfde model zonder grafeen. De combinatie met de extreem flexibele karkas gemaakt van katoen en versterkt met aramide, maakt dit de best presterende band in de wereld,” aldus Vittoria.
Meer over de nieuwe technologie van Vittoria in het januari-nummer van Tweewieler.

Reageer op dit artikel