nieuws

Nieuwtjes Shimano 2011

Onderdelen & Accessoires

NUNSPEET – Tijdens de perspresentatie van Shimano was veel nieuws te zien voor seizoen 2011. Zoals altijd is Shimano constant bezig met vernieuwingen. Bij deze grote Japanse constructeur nemen ze het gezegde ‘stilstand is achteruitgang’ zeer serieus. In het Velodrome in Apeldoorn kreeg de pers al het nieuws voor komend seizoen te zien voor MTB, race-, stads- en recreatieve fietsen.

Nieuwtjes Shimano 2011

NUNSPEET – Tijdens de perspresentatie van Shimano was veel nieuws te zien voor seizoen 2011. Zoals altijd is Shimano constant bezig met vernieuwingen. Bij deze grote Japanse constructeur  nemen ze het gezegde ‘stilstand is achteruitgang’ zeer serieus. In het Velodrome in Apeldoorn kreeg de pers al het nieuws voor komend seizoen te zien voor MTB, race-, stads- en recreatieve fietsen.

MTB
Shimano trekt het Dynasys concept nu verder door naar beneden. Na XTR, XT, en SLX is deze techniek nu ook verwerkt in de vernieuwde Deore groep. Prima verbetering, want de kopers van mtb’s met een Deore groep kunnen het uitgebalanceerde versnellingenpakket van het Dynasys concept zeer goed gebruiken. Voor de trekking versie van de Deore groep, blijft de ‘klassieke’ tandwielverhouding gehandhaafd. Geen 10 speed dus, maar 9 speed in de gebruikelijke verhoudingen.  Ook in 9 speed is nu de 2011-versie van de Acera groep. 8 speed begint nu geleidelijk uit te sterven, en 9 of 10 speed is de nieuwe standaard. 

Race
Erg mooi om te zien is de grondig vernieuwde Tiagra groep. Shimano ontwikkelde de nieuwe Tiagra groep met als uitgangspunt  ‘Touring & Adventure’.  Het pakket versnellingen werd volledig aangepast, en de 3X10 versie met een 12-30 cassette is de aandrijving waarmee de recreatief ingestelde renner elk terrein aankan. Na de presentatie kon er ook al even met de nieuwe groepen proefgereden worden, en de Tiagra 2011 groep voelt verrassend beter als de vorige versie. Het schakelen gaat met duidelijkere klikken, en de voorderailleur laat nu meer ruimte wanneer de ketting in de uiterste combinaties wordt geschakeld. De remmen voelen nu ook veel massiever aan. Schakelen en remmen is nu voor de minder ervaren fietser, makkelijker onder de knie te krijgen. Binnen de Tiagra groep zijn er diverse configuraties verkrijgbaar. Triple, compact, of klassieke duo crankstellen, maar ook flat bar shifters. Met deze keuzemogelijkheden, en het mooie uiterlijk van de componenten, kunnen er diverse leuke sportieve fietsen gebouwd worden.

Een hele andere discipline is het veldrijden. Shimano had al jaren specifieke cantilever cross remmen, en de overige componenten kon na het aanpassen van de bladen op het crankstel, zo op de cyclocross fiets worden gebruikt. Shimano optimaliseert nu de componenten keuze door een crankstel met cyclocross verhouding (46-36) en de bijbehorende voorderailleur aan te bieden. Die voorderailleur is bijzonder omdat deze als top-pull versie verkrijgbaar is. Veel cyclocross fietsen hebben immers de kabels over de bovenbuis lopen. Het wieltje  voor het omkeren van de kabelbeweging, is nu niet meer nodig. De Shimano cyclocross componentenlijn bestaat uit een crankstel, voorderailleur, en cantilever crossremmen. Deze componenten komen op twee kwaliteitsniveaus en uiteraard in de gebruikelijke verschillende maten. CX70 is de codering voor de Ultegra cyclocross componenten. CX50 serie componenten, zijn iets minder  hoogwaardig, maar daar door vriendelijker geprijsd. Door de zeer neutrale kleur en afwerking, kunnen deze componenten in harmonie gecombineerd worden met diverse andere Shimano race componenten.

Comfort
Fietsen voor dagelijks gebruik en minder sportieve doeleinden zijn voor Shimano ook zeer belangrijk. De Nexus versnellingsnavenlijn wordt daarom uitgebreid, met een premium Nexus 3 naaf, en een ‘heavy-duty’ versie van de Nexus 3 naaf.  De premium versie valt op door zijn fraaie aluminium naafhuls, waardoor hij zeker niet zal misstaan in alle leuke hippe stadsfietsen of cruisers die momenteel verschijnen. Daarbij heeft de premium versie ook nog eens een betere lagering als de normale versie, zodat het ook nog eens lekkerder draait. Ook hip zijn tegenwoordig de vele transport-achtige fietsen, en wanneer deze ook echt gebruikt worden waarvoor ze in principe bedoeld zijn, dan is de heavy-duty versie van de Nexus 3 naaf zeer geschikt. Voor de Nexus 8 is ook een nieuwe look verkrijgbaar, namelijk heel trendy wit! Om de witte accenten in het design van de fiets terug te laten komen, is er een bijbehorend remsysteem in het wit leverbaar. De Alfine 11 speed is ook een groot succes aan het worden, en wanneer deze naaf gecombineerd moet worden met een dynamo voornaaf, dan bied Shimano deze voorkomend seizoen ook aan. Het gaat om een zeer lichte 1,5 watt naafdynamo. Deze naafdynamo loopt aanzienlijk lichter als alle andere naafdynamo’s van Shimano en weegt slechts 420 gram.

Reageer op dit artikel