nieuws

VVN nuanceert uitspraak over herenfiets

Home 1352

‘De herenfiets is gevaarlijk’ was een van de koppen in de pers gisteren. Dit naar aanleiding van een advies van TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland aan vaders met jonge kinderen en senioren om een fiets zonder stang te gebruiken en zo het aantal verkeersgewonden op de fiets terug te dringen. Later kwam VVN terug op dit advies.

VVN nuanceert uitspraak over herenfiets
Uit het onderzoek blijkt dat dat het extra gewicht en het lage zwaartepunt van een e-bike de kans om over het stuur heen te slaan vermindert. Foto Qwic

“De herenfiets, met zijn hoge stang, is gevaarlijk voor sommige, maar niet alle verkeersgebruikers”, aldus een woordvoerster. VVN gaf aan dat ze het Zweeds onderzoek over de negatieve gevolgen van herenfietsen te ruim hadden geïnterpreteerd. Dat onderzoek betrof mountainbikes en racefietsen en bovendien werden de test alleen in een simulatie-omgeving uitgevoerd.

Technisch achterhaald

“Het is niet zo dat we een ban op herenfietsen bepleiten”, zegt de woordvoerster van VVN. Volgens de organisatie is het idee van de herenfiets technisch gezien wel achterhaald. “Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn.”

Reactie Fietsersbond en bond België

De Fietsersbond vindt dat beide modellen voor- en nadelen hebben. Volgens Kees Bakker van de Fietsersbond is het onderzoek geen reden om het herenframe meteen af te schrijven. “‘Een traditioneel herenframe, het diamantframe, is stijver en lichter dan een damesframe met lage instap. Zeker bij veel bepakking of hoge snelheid merk je dat. Als je als vrouw soepel en lenig bent, kun je net zo goed op een herenmodel rijden. Een lage instap is handig als je wat ouder wordt. Of als je met kinderen fietst, want dan kan je die beenzwaai niet maken door het kinderzitje. Maar dat geldt voor zowel mannen als vrouwen.”

Fiets goed afstellen

Volgens Douwtje de Vries van de Fietsersbond is het vooral belangrijk dat je kiest voor een fiets waar je je prettig op voelt. “Er zijn heel veel verschillende modellen, en veilig fietsen begint bij een fiets waar je je fijn op voelt en die past bij jouw behoefte. Is dat een diamantframe, dan kies je daarvoor, of je nu man of vrouw bent. Het is wel belangrijk om de fiets goed af te stellen op jouw lichaamsbouw. Zorg ervoor dat je goed met je voeten bij de grond kunt en dat je een goede zithouding hebt.”

Kort door de bocht

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid is het onderzoek niet representatief: “Het gaat hier weliswaar om een onderzoek dat is uitgevoerd door een gerenommeerd onderzoeksinstituut, maar het onderzoek bestond uit een klein aantal tests in een simulatie-omgeving en was vooral gericht op hoofdletsels”, zegt Stef Willems, woordvoerder van het BIVV.

Wijzen op gevaren van fietsen

“Een heup- of bekkenletsel kan voor bijvoorbeeld een 70-jarige fietser echter een grotere impact hebben dan een licht hoofdletsel”, gaat Willems verder. “Het is volgens ons dan ook te kort door de bocht om op basis van het onderzoek de herenfiets in de ban te doen. Wij denken dat het belangrijker is om bijvoorbeeld oudere mensen te wijzen op de gevaren van fietsen. Mensen voor wie op- en afstappen op een herenfiets moeizamer gaat, kiezen nu vaak al voor een dames- of unisexfiets. Wij adviseren oudere mensen, in een tijd waarin de e-bike aan snel doorbreekt, bovendien ook om zeker een helm te dragen.”

 

Lees ook het artikel Fiets is hot in de media

Reageer op dit artikel