nieuws

Online en offline alternatief voor vakhandel

Home 3941

De retailmarkt is in hoog tempo aan het veranderen. Ook in de fietsensector pakken grote online retailers een flink stuk van de markt. Freebike is een nieuw initiatief waardoor de vakhandel een passend antwoord heeft op deze dominante spelers. Het gaat om rechtstreekse verkoop van e-bikes, door consumenten zelf samengesteld, die via de vakhandel uitgeleverd worden. Binnen 72 uur leverbaar.

Online en offline alternatief voor vakhandel
Freebike-initiatiefnemers Maarten Akkers, voormalig eigenaar van Jan Kooij Tweewielers (rechts) en Rob Beset, voorheen werkzaam bij Batavus, Dremefa (Bobike) en Eddy Merckx. Foto's Arnauld Hackmann

Freebike is een krachtenbundeling van marktkenners en investeerders: Maarten Akkers, voormalig eigenaar van Jan Kooij Tweewielers. Rob Beset, voorheen werkzaam bij Batavus, Dremefa (Bobike) en Eddy Merckx. Het team bestaat verder uit Michiel Koopman, ervaren ondernemer en investeerder met passie voor fietsen. Mariska Slots is general manager en heeft in de bikesharing business haar sporen verdiend. Tot slot Niels de Blok (marketing), deskundig op het gebied van B2B en B2C marketing.

Freebike.nl

Freebike is een high end e-commerce platform met e-bike configurator. Hieraan gekoppeld is de Freebike collectie. De vakhandel kan Freebike op de winkelvloer presenteren door een shop-in-shopopstelling.

Snel veranderend koopgedrag

Maarten Akkers schetst de retailontwikkelingen. “Het bestellen en betalen van fietsen op internet is nu al bijna 30% van de afzet in aantallen, naar schatting circa 250.000 fietsen. Het omzetaandeel zal zelfs iets hoger liggen. De marges van de vakhandel staan steeds meer onder druk. Ondertussen gaat de industrie maar gewoon door met productiegestuurd produceren in plaats van vraaggestuurd, terwijl de consument in hoog tempo verandert. Fabrikanten blijven hun collecties maar presenteren op dealershows, ondanks dat ondernemers daar steeds minder bestellen. Die zijn veel te bang om met voorraad te blijven zitten, want het koopgedrag van die consument verandert zo snel.”

Klant als uitgangspunt

In het nieuwe Freebike concept wordt vanuit de klant geredeneerd en vraaggestuurd geproduceerd. Die klant kan aan de hand van een configurator op internet, of op een touchscreen zuil in de winkel, tot op zekere hoogte zijn e-bike zelf samenstellen. In het concept is een zeer belangrijke rol voor de dealer weg gelegd, want alles zal via zijn winkel uitgeleverd worden. De online klant kan kiezen tussen kopen of leasen en eventueel verzekeren.

Mobiliteitsgarantie

Freebike biedt de consument een compleet pakket. De prijs van een Freebike is inclusief 1 jaar gratis mobiliteitsgarantie bestaande uit verzekering tegen diefstal en schade, pechhulp, en garantie. In totaal wordt door Freebike 4 jaar garantie geleverd op de fietsen. De Freebike rijder heeft de mogelijkheid, na het eerste gratis jaar, de diefstal, schade en pechhulp zijnde volledige cascodekking, nog 4 jaar op rij bij te kopen, op basis van telkens 1 jaar. Indien deze cascodekking in het 5e jaar nog loopt krijgt de Freebike rijder nog eens extra het 5e jaar 100% garantie op de fiets. Deze garantie op mobiliteit is een samenwerking tussen Freebike en ENRA, de specialist op het gebied van fiets- en e-bike verzekeringen.

Levertijd 72 uur

De bestelde en betaalde fiets wordt binnen 72 uur uitgeleverd via een aangesloten dealer. Beset: “De configurator geeft aan wat op voorraad is en geeft een levertijd aan. Dan is de keuze dus aan de consument. Of hij kiest voor een andere samenstelling of hij accepteert de langere levertijd, die nog altijd zo kort mogelijk zal zijn. Dit is echt uniek voor de fietsenbranche. Vraaggestuurd produceren en zo snel leveren.”

Geen voorraad bij dealer

De rol van de dealer is cruciaal in het Freebike concept, want die zorgt voor de uitlevering, service en garantie. Het interessante voor de dealer is dat hij geen korting hoeft te geven, omdat de fiets custom made is. Dealers die geïnteresseerd zijn kunnen zich melden via info@freebike.nl.

Lees het volledige artikel in Tweewieler magazine en Tweewieler Digitaal magazine.

Foto's

Reageer op dit artikel