nieuws

Fiets hot in de media

Home 2623

Fiets hot in de media
De hausse (5 artikelen in 8 dagen) aan ‘fiets’-gerelateerde nieuwsitems begon op 8 augustus met een groot artikel in het Financieele Dagblad.

Is het gewoon komkommertijd? Of komt de fiets nu ineens op het netvlies van heel (media) Nederland? Het grote aantal nieuwsitems de afgelopen 2 weken over fiets, fietsenmakers en de fietsvakhandel is opmerkelijk. In 8 dagen 5 artikelen! Wat zeggen de media?

Het heetst van de pers, de commotie die vandaag 16 augustus ontstond na een bericht van Het Parool dat de herenfiets met stang levensgevaarlijk is. Opmerkelijk is dat Veilig Verkeer Nederland en jongerenorganisatie TeamAlert (van VVN) en aan de bel trekken. Je vraagt je af wat de gemiddelde leeftijd van deze ‘jongeren’organisatie is. Op zich hebben ze een punt, zeker voor oudere mannen die niet meer zo lenig zijn, kan een stang funest zijn. Maar we zien dan ook dat heel veel mannen op leeftijd zelf zo wijs zijn om een damesfiets annex lage-instapfiets aan te schaffen. Jaha, de fiets is gender-neutraal! De jonge vaders, dat is wat anders, daarvan mag worden verwacht dat hun reactievermogen nog prima in orde is bij een eventuele valpartij. Overigens is het voor moeders die kinderen op de fiets meenemen evenzeer aan te raden een stabiele fiets te hebben, bijvoorbeeld een echte moederfiets.

Damesframe tegenwoordig vrijwel even stijf

Vroeger (lang geleden) was het een must, die stang. Niet voor niets zal je een MTB of racefiets zelden zonder stang tegenkomen. De damesfietsen van pakweg een halve eeuw geleden hadden een veel slapper, zo niet zwabberend frame. De stang gaf de stevigheid en stabiliteit aan de fiets. Maar dat hebben we al lang achter ons gelaten, beaamt ook fietsontwerper Peter van der Veer. “De damesframes en lage-instapframes van tegenwoordig zijn technisch zo gemaakt dat ze vrijwel even stijf en stabiel zijn als een frame met stang, het zogenoemde diamantframe.”

Fietsenmakertekort te lijf

Op 14 augustus schreef Trouw over het initiatief van Tweewieler Academy en enkele Zeeuwse tweewielerondernemers om fietstechnici op te leiden in Zeeland. Eind juli had op tweewieler.nl hierover al een bericht gestaan. Een mooi initiatief en een mooi artikel met Patrick Brakman enthousiast aan het woord. Het is goed dat de groei in werkgelegenheid in de fietsensector onder de aandacht wordt gebracht, en ook dat het vak op zich uitdagender is geworden dankzij de elektrische fiets. Hopelijk stimuleert dit veel jongeren om fietstechnicus te worden.

BOVAG wil van belastingregels af

Ook op 14 augustus in het nieuws: BOVAG kaart (weer) aan dat de huidige fiscale constructie (WKR) voor de ‘fiets van de zaak’ geen goede is. Dit heeft BOVAG, samen met RAI Vereniging en Fietsersbond, eerder gedaan. Nu is het een logisch moment om dit opnieuw te doen, met de vorming van een nieuw kabinet voor de deur. BOVAG pleit voor afschaffing van de bijtellingsregels voor een fiets van de zaak. Omdat fietsen goed is voor de gezondheid, het milieu en de bereikbaarheid, en werkgevers dus niet gedwarsboomd moet worden door onwerkbare fiscale regels.

Internetfiets? Sorry die repareren wij niet

Op 11 augustus berichtte de Belgische krant Het Nieuwsblad dat bij de keten iBike fietsen die in een supermarkt of via internet zijn gekocht, geweigerd worden voor reparatie. Klinkt aan de ene kantlogisch, aan de andere kant kun je daardoor potentiële klanten mislopen. Marc Groven, eigenaar van iBike, maar eens gebeld. Hij vindt dat het verhaal nogal zwart-wit is gebracht en heeft de tekst niet van te voren kunnen checken. “We willen dit nog nuanceren en een persbericht naar de media sturen.”

Kwalitatief slechte, niet-repareerbare fietsen

Waar het hem om gaat, en dat zal u vast bekend voorkomen, is dat er mensen in de winkel komen met een slechte fiets, aangekocht via een goedkope aanbieding in de krant. Groven: “Ze komen dan met elektrische fietsen waarvan we het merk niet eens kennen, waarvan we geen onderdelen hebben en er ook niet aan kunnen komen, waar we geen informatie over hebben, waarvan we de software niet uit kunnen lezen. Mijn monteurs willen die mensen graag helpen, maar kunnen dat gewoon niet. Ze komen bij mij met de vraag: ‘Wat moet ik hiermee, ik kan die klant nooit tevreden krijgen.’ Natuurlijk repareren wij elders aangekochte e-bikes van bekende merken wel, die zullen wij niet weigeren. Het is echt slecht voor het imago van de elektrische fiets. Dat is een serviceproduct, maar die partijen laten hun kopers in de steek.”

Gelukszoekers zitten vakhandel in de weg

En de hausse aan ‘fiets’-gerelateerde nieuwsitems begon op 8 augustus met een groot artikel in het Financieele Dagblad (FD) over de vakhandel die in de knel zit door nieuwkomers op de markt. De auteur schetst het realistische beeld dat de koek voor de vakhandel steeds kleiner wordt enerzijds door prijsdruk dankzij online retailers zoals Fietsenwinkel.nl (maar ook door Fietsenconcurrent.nl, Aanbiedingsfiets.nl, Fietsvoordeelshop.nl, Fietsenstunt.nl, Hetwzartefietsenplan.nl, 123-fietsen.nl, Fietsonline.com, Rijwielcashencarry.nl). Anderzijds door consumer directe spelers zoals Stella.nl (en Amslod, en Forza, en…). Stella zegt het letterlijk: ‘We hebben de tussenhandel ertussenuit gehaald. De gewone fietsenwinkelier verkoopt een e-bike voor € 1.400,- of € 1.500,-. Daar blijft dus best veel marge aan plakken.’

Ergernissen over ‘strooifiets’

Eigenlijk kunnen we nog het artikel bijzetten in het rijtje. NRC Handelsblad schreef 3 augustus over de ‘strooifiets’ die tot ergernis leidt. Die term slaat op aanbieders van deelfietssystemen die ‘hun’ fietsen zomaar op de stoep plaatsen in toch al drukke woonwijken in drukke grote steden als Londen en Amsterdam. In de laatste stad worden de deelfietsen alweer uit het straatbeeld verwijderd. Reden: er staan al veel te veel fietsen (800.000 waarvan 200.000 weesfietsen) in die stad.

Reageer op dit artikel