nieuws

Eurobike krijgt ander karakter in 2018

Home 2030

Eurobike krijgt ander karakter in 2018
Eurobike wordt in 2018 een volslagen B2B-event en start op zondag 8 juli 2018. Foto Messe Friedrichshafen

Eurobike wordt in 2018 een volslagen B2B-event en start vroeg in juli, namelijk op zondag 8 juli 2018. Beursorganisaties hebben te maken met veranderend gedrag van het publiek en de relevantie van vakbeurzen staat al jaren onder druk. Tijdens de persconferentie van Eurobike over het beursconcept in 2018 werd opvallend weinig aanvullend nieuws naar buiten gebracht.

Een vraagteken blijft vooralsnog hoe lang Eurobike in 2018 gaat duren. Voor de standhouders is het de moeite en investering niet waard om dit voor 1 dag te doen, dus het zal zeker een meerdaags evenement worden. Maar hoeveel dagen, dat blijft de vraag.

Complexer en professioneler

Het idee dat een vakbeurs een simpel uitgangspunt heeft; namelijk ‘exposant ontmoet retailer en media’, is totaal achterhaald. De relatie tussen leveranciers/merken (exposanten) is inmiddels veel complexer door internet. Bovendien trekt de toenemende populariteit van elektrische fietsen nieuwe toetreders naar de fietsenindustrie die het spelletje op een heel andere manier spelen. Dat maakt dat een beurs een dus ook Eurobike professioneler en volwassener moet worden.

Minder relevantie

Digitalisering, connectiviteit, verstedelijking, milieu, gezondheid en mobiliteit zijn zogenoemde megatrends die ook de fietsenindustrie steeds meer beïnvloeden. Hoofd Eurobike Stefan Reisinger: “Gerenommeerde leveranciers die al heel lang bestaan zien hun relevantie afnemen. Tegelijkertijd zien we nieuwe toetreders komen die ongebreideld nieuwe producten en services aanbieden op het terrein van elektrische mobiliteit. Met name in aandrijfsystemen, accu’s en connectiviteit. Ook de eindklant is veranderd door digitalisering en de 24/7 beschikbare stroom aan informatie.”

Hete adem

Kortom, de Eurobike slaat een andere weg in. Puur gericht op B2B, en in een poging de hete adem van de concurrerende product launches en groots opgetuigde huisshows van grote merken voor te blijven, in 2018 dus op een veel vroeger tijdstip in het seizoen. “Alle communicatie vindt eerder, sneller en actiever plaats, in de hele wereld en ook in deze branche,” zegt Volker Dohrmann van Stevens, exposant van het eerste uur van Eurobike. “Het is dus een logische stap om de beurs naar voren te halen, om zo weer een leidend evenement te zijn.” Eurobike 2017 is nog in de traditionele setting en vindt plaats van woensdag 30 augustus 2017 t/m zaterdag 2 september 2017. De zaterdag is bij deze editie nog een consumentendag.

Foto's

Reageer op dit artikel