nieuws

Zorg voor één blije klant per dag extra

Home 766

Zorg voor één blije klant per dag extra
Verkopen is een vak: “Dat houdt in een warm welkom, koopsignalen herkennen en pro-actief contact maken, open vragen stellen, luisteren en doorvragen", aldus Chantal Riedeman tijdens het congres.

Maak kopen makkelijk en maak het leuk: dat zijn de twee verkoopregels die Chantal Riedeman hanteert. “De allersnelste route naar de deal is de lach. Zorg voor één blije klant per dag extra”, is haar boodschap. De workshop van Chantal Riedeman op het congres Tweewieler Retail Trends werd erg goed beoordeeld door de bezoekers. In deze video vindt u een impressie van de dag.

Met een bezoekersaantal van bijna 350 mensen publiek was het Tweewieler Retail Trends congres in Burgers’ Zoo een geslaagd evenement. Tweewielerondernemers vormden het gros aan deelnemers aan het congres, dat een afwisselend programma bood aan inhoud en meer luchtiger presentaties. In de middagsessies konden de ondernemers interactief kennis opdoen over onderwerpen als succesvol verkopen, teambuilding, generatie Z en social media.

Workshop Chantal Riedeman

Een van die sessies werd gehouden door shopoloog Chantal Riedeman. Volgens Chantal Riedeman is de fysieke fietsenwinkel is onmisbaar: “Maar dan moeten we wel aandacht besteden aan de belangrijkste marketing-P, de P van Plezier. Dat is onze P van Klantgerichtheid.” Verkopen is een vak: “Dat houdt in een warm welkom, koopsignalen herkennen en pro-actief contact maken, open vragen stellen, luisteren en doorvragen. En maak het leuk, denk aan ‘the power of smiling’, laat je klant lachen!”, is de positieve boodschap van Chantal Riedeman.

Hoger bonbedrag

Winkelplezier zorgt voor hogere conversie, een hoger bonbedrag, meer omzet, fans, en dus voor meer klanten, omzet en groei. Kortom, blije klanten zorgen voor groei aldus Riedeman. De toekomst van retail is volgens haar: “Persoonlijk contact, advies en zintuiglijke beleving, mensen willen voelen, proeven, ruiken. De klant moet echt centraal staan.” Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse klant niet zo tevreden is over de fysieke winkels. Slechts 8% verlaat een winkel met een glimlach, 62% is redelijk tevreden en 29% is negatief. “Het wordt steeds minder belangrijk wat je verkoopt, het wordt steeds belangrijker HOE je verkoopt. De consument heeft behoefte aan liefde en aandacht. Zorg ervoor dat elke klant elke dag opnieuw een plezierig gevoel in jouw winkel heeft”, aldus Riedeman. “Kijk door de ogen van de klant, wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. De enige vraag die telt is: waarom moet de klant voor jou kiezen?. Waarin maakt jouw winkel écht het verschil? Formuleer met je team een gezamenlijk doel.”

Reageer op dit artikel