nieuws

Aandacht = je klant een goed gevoel geven

Home 627

Aandacht = je klant een goed gevoel geven
Shoploog Chantal Riedeman geeft tijdens het Tweewieler Retail Trends congres op maandag 3 april een interactieve sessie over verkooptechnieken. Foto Redactie Tweewieler

Shoploog Chantal Riedeman geeft tijdens het Tweewieler Retail Trends congres op maandag 3 april een interactieve sessie met praktische handvatten en DO’s en DONT’s. Haar stellige boodschap: Het team in jouw winkel kan nog een wereld van verschil maken in de klantbeleving!

Chantal: “De belangrijkste trend en de basis van deze workshop is dat we steeds meer kennis krijgen van het brein, dus we kunnen de klant nóg beter verleiden.” Deelnemers van Grip op je Tweewielerwinkel kennen haar als een enthousiaste trainer die geen blad voor de mond neemt en je keihard een spiegel voorhoudt. Ze traint ook in de winkel. Onderneemster Reina van der Linde vertelt: ‘Het was goed om samen met haar weer eens fris naar je verkoopgesprek te kijken. De oogkleppen af zodat je niet telkens hetzelfde riedeltje afsteekt. En we hebben te maken met een nieuw soort klanten. Brutaler, en met meer verwachtingen. Door Chantal is iedereen weer gefocust en enthousiast.’

Succesvolle verkooptechnieken

In de sessie van Chantal staat de blije klant centraal. Ze vertelt over onderzoek van Q&A over wat de klant blij maakt. Er zijn 3 bepalende factoren voor klant-blij-heid in de fysieke winkel; omgeving, mindset/cultuur, gedrag. Ze laat quotes van klanten vanuit haar mystery shoponderzoeken (in andere branches) over de fysieke winkel zien met heel veel gemiste verkoopkansen! Gevolgd door een brainstorm: waar word jij als klant NIET blij van en waar word jij WEL blij van?

De oude verkoper versus de nieuwe verkoper

Chantal behandelt de 3 fases van een succesvol verkoopgesprek. Met als theoretische basis het gastvrijheidsarrogantie-principe en klantenbeslissingen nemen ze op basis van GEVOEL. Hoe geef je de klant snel een GOED gevoel: Aandacht & (h)erkenning; geef elke bezoeker altijd DIRECT aandacht (welkom, oogcontact). Aandacht is ook vragen stellen. Chantal: “Je kunt pas echt goed en persoonlijk advies geven, als je informatie hebt. Dus: stel vragen. Wees schaamteloos nieuwsgierig en dúrf door te vragen.

Vragen stellen

In de interactieve sessie gaan de deelnemers oefenen met vragen stellen in het ‘Wie ben ik’-spel. Verder komen langs:

  • Do’s en dont’s effectief verkopen (negeren, geen vragen stellen, zenden, bang om opdringerig te zijn, advies dúrven geven etc)
  • Ben je ook zo benieuwd wat de onderkant van júllie ijsberg is? Welke lost sales en quick wins zijn er snel te verzilveren?
  • Het gaat er niet wat je weet, het gaat er om wat je doet met wat je weet…
  • Uit je comfortzone en aan de slag; maak wél het verschil!

Over Chantal Riedeman

Shopoloog en oprichter Shopology. De enige Shopoloog van Nederland is een inspirerende spreker, energieke trainer en ambitieuze ondernemer. Wordt gelukkig van reizen, gezelligheid en uitdagingen. Chantal wordt erg blij van bedrijven waar het leuk en fijn is om klant te zijn. Zij ziet altijd overal kansen. Lees ook haar Blog: Wat vinden klanten nou echte afknappers?

Wees erbij op het Tweewieler Retail Trends congres op maandag 3 april in Burgers’ Zoo en schrijf in!

Reageer op dit artikel