nieuws

Groeiend aantal overnames binnen fietssector

Home 3726

Groeiend aantal overnames binnen fietssector
Er zal op korte termijn geen einde komen aan reeks van overnames. Vooral in Europa waar de marktvooruitzichten ronduit goed zijn.

Er is duidelijk wat aan de hand in fietsenland. Zowel in Nederland, waar de overname of doorstart van Multicycle op handen is, maar ook daar buiten. Er is sprake van een groeiend aantal overnames. Nog maar kort geleden is er weer een bekend fietsenmerk in andere handen overgegaan.

Dat overgenomen merk is het Amerikaanse Felt Bicycles. Rossignol Group SA (eigenaar van diverse merken in wintersportartikelen als Dynastar, Kerma en Lange) is tot een overeenkomst gekomen met Felt over een overname. En dit wordt het tweede fietsenmerk van Rossignol dat eerder Time Sport International overnam, de eigenaar van Look.

Te verdrievoudigen fietsomzet

Rossignol investeert in de fietssector omdat het Franse bedrijf minder afhankelijk wil zijn van haar wintersportbusiness. Time Sport International is jaarlijks goed voor een omzet van 10 miljoen euro, Felt genereert jaarlijks zo’n 56 miljoen euro. Volgens een recent Reuters bericht bedraagt de jaaromzet van Rossignol ongeveer 243 miljoen euro. De topman van het Franse bedrijf in wintersportartikelen, CEO Bruno Cercley, wil de fietsomzet van Rossignol verdrievoudigen in de komende vier tot vijf jaar.

Amerikaanse fietsmarkt op slot

De overname van Felt heeft alles te maken met het feit dat de Amerikaanse fietsmarkt op slot zit. Zodanig zelfs dat de twee grootste spelers op deze markt – Trek en Specialized – nu al hebben aangegeven de introductie van modeljaar 2018 uit te stellen tot diep in het najaar. Dit moet de fietsretail in Amerika de tijd geven hun nog hoge voorraden kwijt te raken.

Problemen Amerikaanse fietsretail

Dat de Amerikaanse fietsretail in zeer zwaar weer verkeert, daar duidt de overname van winkelketen Performance Bicycles door Advanced Sport International (ASI) ook op. ASI is eigenaar van onder andere de merken Fuji, Kestrel en Breezer en zet nu deze keten van 106 winkels voort. De Amerikaanse fietsretail is in de problemen geraakt vooral door een snel groeiende online concurrentie. Die maakt ook dat gerenommeerde ketens als Sports Authority (460 winkels) en Sport Chalet (47 winkels) over de kop zijn gegaan.

Pinarello, Multicycle en MIFA

Dichter bij huis valt de recente overname van Pinarello op. Met name omdat de nieuwe eigenaar zich richt op de ‘rich and famous’. Die nieuwe eigenaar is de investeringsmaatschappij L Catterton dat zich tevens eigenaar mag noemen van Dior, Louis Vuitton, Hublot, Moët & Chandon en diverse andere merken voor welgestelden.
Zoals gezegd zal een dezer dagen bekendgemaakt worden wie Multicycle gaat doorstarten. Datzelfde geldt voor het Duitse MIFA (eigenaar van het e-bike merk Grace en Steppenwolf voor sportmodellen, maar vooral een grote producent van supermarktfietsen). Wat wordt gezegd over MIFA is dat de grootste fietsfabrikant van India, na eerdere onderhandelingen over een overname die in 2014 plaatvonden, nu weer in de race is om het bedrijf voort te zetten. Hero Cycles wil ook in Europa een belangrijke speler worden. Daarvoor heeft het bedrijf in 2015 het Engelse Avocet Sports overgenomen en onlangs in Manchester een Europees R&D centrum geopend.

Uitstekende marktvooruitzichten

Er zal op korte termijn geen einde komen aan de reeks van overnames binnen de fietssector. Vooral in Europa waar de marktvooruitzichten ronduit goed zijn. Onderzoeken van bekende instituten gaan uit van een 40 tot 50 procent groei in de komende jaren tot en met 2020. Die verwachte groei heeft alles te maken met een hogere verkoop van elektrische fietsen en met toenemende verkeerscongestie en parkeerproblemen in steden waar de fietsverkoop van gaat profiteren.

 

 

Reageer op dit artikel