nieuws

Amer Sports accelereert digitaal met ‘connected’ producten

Home 1019

Amer Sports, het Finse holdingbedrijf van vele sportmerken waaronder Mavic, is digitaal aan het accelereren. Haar dochterondernemingen zijn in hoog tempo nieuwe, ‘connected’ producten en diensten aan het ontwikkelen. Dit omvat onder andere producten als ‘connected’ voetballen, sporthorloges voor fietsers en tal van andere – digitale – producten.

Amer Sports accelereert digitaal met ‘connected’ producten
Voorbeeld van Amer Sports’ ‘connected’ producten: Suunto Spartan sporthorloges met navigatie, sportexpertise en trainingsinzicht. Foto Amer Sports

Door middel van digitale acceleratie is Amer Sports razendsnel aan het transformeren in een holistisch product- en service-georiënteerd bedrijf. Het voor digitale producten gestelde doel is om rond 2020 tot meer dan 600 miljoen euro omzet uit te komen.

Digitale versnellingsstrategie

Volgens Heikki Norta, Amer Sports’ Chief Digital Officer, is Amer Sports klaar om te groeien in digitale producten en diensten. De digitale versnellingsstrategie van het bedrijf bestaat uit drie pijlers.
Om te beginnen zijn de merken van Amers Sports snel  nieuwe, digitaal verbonden (connected) producten en diensten aan het ontwikkelen: “Een service-element toevoegen aan onze producten vormt een directe relatie tussen ons en onze klanten,” zegt Norta.

Gebruikersprofielen te gelde maken

Vervolgens gebruikt Amer Sports veelbelovende gebruikersprofielen om klantbehoeften te identificeren en klanten vervolgens de relevante producten op het juiste moment aan te bieden. “We gebruiken onze digitale producten en diensten om een gezamenlijke Amer Sports databank aan te leggen met ‘rijke’ gebruikersprofielen. Die gegevens kunnen inkomsten genereren door rechtstreekse – B2C – verkoop binnen al onze merken.”

Digitaal ecosysteem

Als laatste pijler geldt de communicatie met klanten, relevant en efficiënt te laten verlopen via de door Amer Sports gebruikte kanalen. Al deze pijlers worden samengebracht in het digitale ecosysteem van Amer Sports. “Ons ecosysteem is het frame waarin onze klantencontacten, datasystemen, verkoopkanalen en digitaal ‘connected’ producten en diensten samengebracht worden en dat alles verbindt. De binnen onze merken verzamelde klantgegevens stromen dit ecosysteem in. Zo hebben we informatie uit verschillende contactmomenten en kunnen we aanbiedingen doen via geautomatiseerde marketing. Een klant die Atomatic crosscountry ski’s koopt kunnen we dan skikleding, gemaakt door Salomon, aanbieden.”

‘Connected’ producten

Een voorbeeld van de nieuwe, ‘connected’ producten en diensten van Amer Sports is bijvoorbeeld de Wilson X Connected voetbal. Dit is een voetbal met een minuscule,  onzichtbare chip die data verzamelt die naar statistieken, TV of de stadioninfrastructuur overgebracht kan worden. Een andere ‘connected’ productserie is de lijn Suunto Spartan sporthorloges. Dit is de ‘nieuwe generatie’ multisport gadget, bestemt voor 80 verschillende sporten. Het is verbonden met ‘Movescount’ om inzicht te geven in trainingsactiviteiten. De GPS horloges bieden naast trainingsinzicht ook routenavigatie en sportexpertise.

 

 

Reageer op dit artikel