nieuws

Half miljoen boete voor webshops Tom te Riele

Home 11110

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een boete van een half miljoen euro opgelegd aan webwinkel-eigenaar T.O.M., van onder andere Tom te Riele. De boete wordt opgelegd voor het overtreden van de regels voor terugbetaling bij annulering van bestellingen. In 2011 kwam het bedrijf negatief in het nieuws in een uitzending van TROS Radar waarin de webshop van de zoon van Ron te Riele aan de kaak werd gesteld.

Half miljoen boete voor webshops Tom te Riele
Foto: T.O.M. BV

Een deskundig advocaat op het gebied van consumentenrecht zei destijds in de uitzending dat de leveringsvoorwaarden van Internet-bikes.com in strijd waren met de wet ‘Koop op Afstand’. In TROS Radar kwamen mensen aan het woord die ondeugdelijk afgemonteerde fietsen geleverd kregen of hun bestelling niet konden annuleren en dan direct een incassobureau op hun dak kregen. De advocaat zei toen: “Hij maakt er een hobby van om af te wijken van de wet.”

Opnieuw klachten

Het ACM kreeg nu weer diverse signalen van consumenten die na annulering van hun bestelling hun geld niet terugkregen, tenzij daar zelf op aandrongen. Hiermee overtraden de webwinkels de regels die consumenten beschermen bij online aankopen. Henk Don, bestuurslid ACM: “Het is belangrijk dat consumenten met vertrouwen online hun aankopen kunnen doen en zonder problemen kunnen annuleren en hun geld terug krijgen. ACM treedt op tegen webwinkels die zich niet aan deze regels houden. Zij schaden het consumentenvertrouwen.”

Directeuren hoofdelijk aansprakelijk

De twee directeuren van het bedrijf uit Bladel moeten de helft van het boetebedrag persoonlijk afrekenen, 125.000 euro per persoon. T.O.M. bv verkoopt onder andere fietsen, sportkleding en sportaccessoires aan consumenten via diverse webwinkels, zoals Internetbikes, Internet-toys, Internet-sportclubs en Internet-sportcasuals. Via ConsuWijzer en een onderzoek van de Consumentenbond kwamen er bij ACM klachten binnen van consumenten binnen die niet tevreden waren.

Regels voor kopen op internet

Om consumenten die online aankopen doen de kans te geven zich goed te oriënteren, geldt het recht op annulering: binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de aankoop mag de consument zonder opgave van redenen annuleren. De webwinkel moet de consument het volledige aankoopbedrag plus de eventueel betaalde verzendkosten binnen 14 dagen terugbetalen. De webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. Terugbetaling met een tegoedbon mag dus alleen als de consument zelf ook met een tegoedbon heeft betaald.

Regels bewust overtreden

Volgens ACM overtrad T.O.M. bv, de eigenaar van de webwinkels, overtrad deze regels bewust. “De werkwijze die het bedrijf voor zijn webwinkels standaard hanteerde was, dat het niet vanzelf tot uitbetaling overging als de consument rechtsgeldig zijn aankoop had geannuleerd. Naar eigen zeggen omdat de consument zijn bankrekeningnummer niet had vermeld op het retourformulier. Wanneer de consument zelf aan de bel trok waar zijn geld bleef, kreeg hij terugbetaald in de vorm van een waardebon. Alleen consumenten die daarmee geen genoegen namen, kregen uiteindelijk het aankoopbedrag in geld terugbetaald. Maar dat gebeurde dan niet binnen de gestelde termijn. Ook werden de bezorgkosten vaak niet terugbetaald. Het bedrijf zette de consument op het verkeerde been door onjuiste en misleidende informatie te verstrekken over hun recht op geld terug bij annulering. Zo kregen consumenten te horen dat zij hun retourzending niet volgens de juiste procedure hadden aangeboden of dat deze niet kon worden verwerkt omdat de consument op het retourformulier zijn bankrekeningnummer niet had vermeld”, aldus ACM.

Meer webwinkels in vizier

ACM heeft eerder aangekondigd te gaan optreden tegen webwinkels die consumenten niet, onvolledig of niet op tijd terugbetalen. Er zijn meer webwinkels die ACM in dit kader in het vizier heeft. Dit is de eerste zaak waarin ACM hiervoor een boete oplegt.

Reageer op dit artikel