nieuws

Fietsenverkoop november 2015

Home

Fietsenverkoop november 2015
Tweewieler Vraagbaak: Wat is multi-, cross- en omnichannel? Foto Bart Nijs Fotografie

GfK Monitor Fietsenverkoop laat zien dat de zeer positieve verkoopcijfers van eind 2014 in november 2015 behoorlijk op het verkoopresultaat drukken. Die conclusie is overduidelijk. In november 2014 noteerden we nog een groei van 48 procent in het totaal aantal verkochte nieuwe fietsen, als gevolg van de afschaffing van de ‘fiets van de zaak’ per januari 2015.

Ook het weer heeft niet kunnen bijdragen aan een eventuele groei van de fietsenverkoop, ondanks de zeer zachte temperaturen in november. De maand november was verder ook nat en onstuimig (Bron: KNMI). Doorgaans geen goede mix voor de fietsenbranche.

Daling totale markt rond de dertig procent

November 2015 sloot af met een daling van 31 procent in het totaal aantal verkochte nieuwe fietsen in de GfK Panelmarkt. Het aantal verkochte fietsen komt daarmee licht boven het niveau van november 2013 uit. De omzet daalde met 27 procent.

Binnen vakhandel daling nog groter

Binnen de vakhandel daalde het aantal verkochte fietsen zelfs nog iets sterker: -33 procent. Ook hier daalde de omzet met 27 procent. Alle segmenten lieten in november een daling zien vergeleken met 2014. De verkoopcijfers van stadsfietsen lieten echter de sterkste daling zien. De afzet daalde met 43 procent, en de omzet met 46 procent.

E-bikes ook minder in november

Ook e-bikes werden aanzienlijk minder goed verkocht. In totaal werden er 14 procent minder e-bikes op de kassa’s aangeslagen. De omzet daalde met 9 procent. Binnen het sportieve segment is het beeld helaas niet anders. Hybride/tourfietsen zag de afzet teruglopen met 34 procent, MTB/ATB met 25 procent, en Sportshybride/racefietsen met 26 procent. Kinderfietsen, in zeker zin minder afhankelijk van de verkooppiek eind 2014, lieten een verkoopdaling zien van 8 procent.

Reageer op dit artikel