nieuws

Cor Molenaar over toekomst fietsretail

Home

Cor Molenaar over toekomst fietsretail
Cor Molenaar waarschuwt: 'Als je denkt, bij mij gaat het goed, ik hoef niet te veranderen. Kijk dan eens naar je kinderen.' Foto redactie Tweewieler

E-commerce deskundige Cor Molenaar was te gast op de Tweewieler-Bike Europe borrel op 12 januari. Hij is veel in het nieuws om zijn mening te geven over de neergang van V&D en het Macintosh-concern, retailketens waarvan hij jaren geleden al heeft voorspeld dat ze het niet zouden redden.

Cor Molenaar: “De omgevingsfactoren veranderen zo snel dat je alleen maar kunt overleven door te veranderen. Kijk hiervoor wat er om je heen gebeurt, wat gebeurt er in andere markten? Wat gebeurt er bij u thuis? Hoe verkrijgen uw kinderen informatie? Hoe winkelen zij?

60 procent winkels onder bestaansgrens

Cor Molenaar voorspelt dat 60 procent van de winkels (retail) onder bestaansgrens raakt de komende jaren. Hij vergelijkt dit de eerste helft van de negentiende eeuw, toen er vooral veel ‘deeltijdondernemers’ waren. Ondernemers konden toen niet volledig bestaan van hun handel en hadden er nog een baan bij. Misschien de toekomst? Er zullen dus volgens hem veel minder winkels zijn over een paar jaar. “Plaatsen onder 20.000 inwoners zullen geen speciaalzaken meer hebben, zoals schoenenzaken en fietsenwinkels.” In plaats daarvan wordt internet wordt een heel belangrijk kanaal, zo niet het belangrijkste kanaal.

Contact met de klant kwijt

Hij geeft ook aan wat er in zijn beleving mis is met de huidige retail. “Ze zijn het contact met de klant kwijt. Winkels zijn niet meer relevant in het koopproces. Bovendien kampen ze met te hoge kosten. De traditionele keten en het ouderwetse serviceniveau werken niet meer in de huidige omstandigheden.”

Kijk naar je kinderen

Hij waarschuwt: “Als je denkt, bij mij gaat het goed, ik hoef niet te veranderen. Kijk dan eens naar je kinderen.” Dankzij de nieuwe verkoopkanalen en transparantie staat de marge onder druk. “Er ontstaat gevecht op marge. Maar dat verlies je altijd, zowel de leverancier als de dealer. Beter is om intensief samen te werken, want anders loopt de klant zeker naar de internetwinkel.” Een van de redenen waarom consumenten op internet gaan kopen is gebrek aan tijd. Er zijn inmiddels 2,8 miljoen eenpersoonshuishoudens. Cor Molenaar: “Dat zien we in het koopgedrag, het aantal aankopen na 20:00 uur ‘s avonds is enorm gestegen. Overdag zijn deze alleenstaanden te druk met baan en kinderen.” Deze groep schaft dus producten online aan. Stella speelt hier gretig op in. “Stella is onderdeel van Prominent, een concern dat in comfortproducten handelt. Past uitstekend bij de doelgroep voor elektrische fietsen dus.”

Contact met de klant

Molenaar stelt de vraag: Hoe ga je als (fiets)retail weer in contact komen met de klant? Zoek nieuwe kanalen. Bijvoorbeeld via bol.com, dat nu het grootste zoekkanaal voor artikelen is. De concurrentie is hevig, stelt Molenaar. “Nu besteden we 5 tot 10 procent van ons vrij besteedbaar inkomen aan producten die we 15 jaar geleden niet kochten of zelfs niet eens kenden. Onder jongeren is dit aandeel al 25 procent. Daarmee moet je dus concurreren. artikelen zoals mobiele telefoon, internetdienst, eten buiten de deur, sporten. Dat laatste biedt overigens ook kansen voor de fietsretail, evenals de behoefte aan sociale verbanden die men steeds meer heeft.

Vooruitkijken

Er zijn ontwikkelingen die onontkoombaar zijn. Er komen nieuwe merken op de markt zoals Stella, met Prominent erachter. En nieuwe concepten. Gaat de consument in de nabije toekomst zijn fietsonderdelen laten uitprinten op een 3D printer in plaats van deze te kopen? De hele wereld is je winkel. Mediamarkt gaat 15 fietsenwinkels openen. Fietsen worden straks verkocht via bol.com, alibaba en amazon. Internetretail pakt zo 30 procent van de markt. Molenaar: “Dit dwingt je tot nadenken: waar kun je wel door verkopen? Kijk welke nieuwe kanalen consumenten zoeken om hun aanschaf te doen.”

Reageer op dit artikel