blog

BLOG Moeten we stoppen met ‘geven’?

Home 890

Als we met een groepje racefietsen krijgen we van sommige automobilisten voorrang zonder dat we daar recht op hebben. Altijd leuk. Wat me opvalt is dat de automobilist die voorrang verleent zelf altijd vrolijk kijkt. Er gaat dan als reactie een golf van hartelijkheid vanuit ons groepje terug naar de automobilist. Waarop de automobilist nog gelukkiger gaat kijken.

BLOG Moeten we stoppen met ‘geven’?
Eugen blogt over zaken op de winkelvloer.

Ik vind dat een mooie metafoor voor het leven zelf. Hoe simpel kan het zijn. Als je iets geeft, krijg je wat terug. In de winkel werkt het net zo. Toen mijn vader nog werkte zei die altijd “Wat je weggeeft, verlies je niet”. Hij doelde daarop op de wet van wederkerigheid. Je staat voor iedereen klaar, verleent vrijblijvend advies, denkt mee, verricht gratis kleine servicehandelingen. En op het moment dat de klant echt iets nodig heeft zal die aan je denken, jou iets gunnen en kun je jouw ‘investering’ verzilveren. Iedereen gelukkig.

Stoppen met ‘geven’? 

Helaas is er anno 2017 wel wat veranderd. Wederkerigheid is geen vanzelfsprekendheid meer. Steeds meer klanten komen voor de lusten maar op moment van besteden zwichten ze voor laagste prijs elders. Niet iedereen gelukkig. Moeten we daardoor stoppen met ‘geven’? Nee natuurlijk niet, want als je stopt met geven dan zet je sowieso niets in beweging. Wat dan wel?

Klant opvoeden 

Een beetje klant opvoeden kan helpen. Kijken of je de wederkerigheid wat kan helpen. Het vanzelfsprekende bijzonder kan maken, misschien alleen al door het te benoemen…
En het zou ontzettend helpen als excessen in prijs afnemen waardoor de klant niet hoeft te zwichten. Enig idee wie daar invloed op heeft?

Lees meer blogs van Eugen Uppelschoten en andere bloggers op tweewieler.nl

Reageer op dit artikel