blog

Van de Winkelvloer: We maken een sprong

Home 2072

Eugen Uppelschoten heeft het gevoel dat hij een sprongetje aan het maken is. Of liever gezegd: een grote sprong. Om de veranderingen bij te kunnen houden.

Van de Winkelvloer: We maken een sprong
Eugen Uppelschoten deelt een handige checklist met u voor meer efficiency op de winkelvloer.

‘De wereld verandert continu maar eens in de zoveel tijd schijnt de wereld een soort sprongetje te maken. Als je het mij vraagt zitten we midden in zo’n sprongetje, of zeg maar gerust sprong.

In 3 jaar meer veranderd dan in 25 jaar

De afgelopen drie jaar is er in onze winkel meer veranderd dan in de 25 jaar ervoor. Internet is gemeengoed geworden. Het zorgt voor toegang tot informatie en producten voor iedereen met een enorme verandering in klantengedrag tot gevolg. Ook die verandering is inmiddels gemeengoed geworden. In de begintijd van internet manoeuvreerden ‘klanten’ zich nog wat onhandig om in de winkel aan te kunnen kloppen voor advies of om andere zaken gedaan te krijgen. Tegenwoordig is er geen gene meer en vindt men het heel normaal om gebruik te maken van de toegevoegde waarde van onze winkel zonder ook spullen aan te schaffen.

Waar gaat het naartoe?

Niets nieuws hoor ik u denken. Maar wat mij bezig houdt is de vraag waar het stopt, of beter nog waar het naar toe gaat. Door het veranderde klantgedrag is ons assortiment inmiddels flink op de schop gegaan. Producten/merken waar we geen gezonde marge op kunnen maken hebben we gedag gezegd. Zolang daar andere gezonde producten/merken voor in de plaats komen is er niets aan de hand. Is er geen alternatief voorhanden, dan ontstaat er een probleem.

Verkoop nieuw en service los van elkaar

Als er onvoldoende alternatieven zijn dan komen we in een situatie waarbij aanschaf en full service wellicht los van elkaar moeten worden gezien. Ook dat is niets nieuws, in de branche wordt al geëxperimenteerd met de verkoop van ‘servicepakketten’ bij aanschaf van een nieuwe fiets. Als het werkt dan werkt het. Of het voor ons kan werken, vraag ik me af. Het per geval checken onder welke ‘voorwaarden’ iets is verkocht, zou een cultuuromslag zijn die ver bij ons vandaan staat.

Nog voldoende producten met gezonde marge

En dus prijs ik mij gelukkig dat het ons vooralsnog lukt om genoeg producten te vinden waar een gezonde marge op te maken is. Dus mocht je mij tegen het lijf lopen op een van de najaarshows en ik maak een sprongetje, dan weet je waardoor het komt.’ 

Reageer op dit artikel