nieuws

Brom- en snorfietsregistraties nog steeds uit de pas door nieuwe EU-norm

Gemotoriseerd 983

Onder invloed van voorraadregistraties rond de jaarwisseling, met het oog op de nieuwe EU-milieunorm, schieten de VWE-aantallen eerst door het spreekwoordelijke plafond. Om logischerwijze na de jaarwisseling diep in het rood te duiken. Ook na het afronden van de maand februaricijfers noteren VWE weer dieprode verkoopcijfers.

Brom- en snorfietsregistraties nog steeds uit de pas door nieuwe EU-norm
Bij de snorfietsen is het bij Piaggio in zekere zin business as usual, al leveren ook zij in. Foto Piaggio

De eerste twee maanden leveren in deze allesbehalve normale situatie een teruggang van respectievelijk bijna 18 en zelfs 38 procent op bij de brom- en snorfietsen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar in aantallen om precies te zijn van 7.745 naar 5.347. Omdat speed e-bikes relatief sterk op niveau blijven en Dutch ID zelfs 250 registraties noteren, schiet het marktaandeel ‘elektrisch’ in de bromfietsklasse overigens omhoog naar bijna eenderde van de registraties.

Stabiel beeld in verkopen

Het zal zonder twijfel enkele maanden duren om weer een gestabiliseerd beeld van de reële consumentenverkopen te krijgen. Dat neemt niet weg dat de belangrijkste spelers in de markt toch al iets meer hun normale positie beginnen in te nemen. Zij het bij de brandstofscooters met significant lagere aantallen. Als gezegd, het is verklaarbaar door de recente gebeurtenissen.

Top 3

In de bromfietsklasse wordt de top 3 na de eerste twee maanden gevormd door SYM, Piaggio en Kymco. Dutch ID bezet met zijn speed e-bikes kort daarachter de vierde positie. Met Stromer op plek zes is het zodoende verklaarbaar waarom het aandeel elektrisch zo hoog is.

Piaggio blijft voor

Bij de snorfietsen is het bij Piaggio in zekere zin business as usual, al leveren ook zij in. Met een marktaandeel van ruim 39 procent blijven de Italiaanse merken echter een dubbele straatlengte voor op de nummers twee, drie en vier: SYM, BTC en Kymco. Die vallen in aantallen sterk terug.

Piaggio redelijk op peil

Hoe komt het dat Piaggio nog redelijk op peil is gebleven? Vivian van Kaam van Piaggio Vespa: “Over andere merken kan ik weinig zeggen, maar vergeet niet dat wij al sinds oktober Euro4 scooters leveren, zodat er in het land bij onze dealers een wat andere voorraad stond. Belangrijk verschil is ook dat onze dealers direct uit Italië worden beleverd, waardoor wij zelf geen eigen voorraad hebben die in de recente ontwikkeling een rol kon spelen.”

Reageer op dit artikel