nieuws

Verkopen scooters flink omhoog

Gemotoriseerd

Verkopen scooters flink omhoog
Uit de cijfers blijkt dat de jongere groep kopers, van 17 tot 35, flink groeit, bij de snorfietsen zelfs spectaculair.

De VWE-cijfers laten zien dat de verkopen in januari 2015 op alle fronten zijn opgeveerd in vergelijking met de eerste maand van 2014. Met 1.337 bromfietsen en 2.456 snorfietsen bedroeg de groei respectievelijk ruim 11 en bijna 7,5 procent. Opvallend genoeg springen de elektrische tweewielers daar nog eens flink bovenuit.

Bij de elektrisch snorfietsen ging het van 147 naar 324. Uiteraard herkennen we daar de echo van de speed e-bikes, die de statistieken als geregistreerde ‘elektrisch snorfiets’ steeds meer beïnvloeden. Toch mag je kennelijk van een ontwikkeling spreken, want ook bij de e-bromscooters zie je de aantallen meer dan verdubbelen. Niet in de laatste plaats omdat Govecs met één grote sprong naar de achtste positie in de overall lijst sprong. Kennelijk is daar na de jaarwisseling een fikse partij afgeleverd.

Aantal jonge kopers stijgt zeer sterk

Een andere opvallende tendens in de complete markt vind je bij leeftijd van de kopers. Daar wijzen de cijfers namelijk uit dat de jongere groep van 17 tot 35 flink groeit. Bij de snorfietsen zelfs spectaculair. Heeft ook dat te maken met de speed e-bike?

Top 3 blijft gelijk

In de top-3 geen verrassingen. Bij de bromfietsen leidt Kymco met afstand voor Piaggio en SYM. Bij de snorfietsen leidt Piaggio zoals altijd de dans, voor SYM en Kymco. De nummer vier in beide segmenten is AGM, waar fors hogere aantallen en marktaandelen worden gescoord. Bekijk je het wat meer in detail, dan verliezen Piaggio en SYM in beide segmenten overigens wel wat marktaandeel. Nog een opvallend gegeven is dat Kymco daar geen last van heeft en zelfs aanzienlijk beter scoort bij de snorfietsen.

Kymco heeft groei te pakken

Vanwaar die positieve tendens bij Kymco? Nieuw model leverbaar wellicht? Hans Schreuder: “Nee, dat speelt niet. Kymco heeft al enige jaren weinig tot geen noemenswaardige technische problemen. Dat begint bij de dealers door te dringen waardoor deze steeds vaker onze scooters in z’n winkel zet. Wij zien trouwens ook ons dealernetwerk groeien.”

Reageer op dit artikel