nieuws

Brom- en snorfietsverkopen krijgen tik in november

Gemotoriseerd

Brom- en snorfietsverkopen krijgen tik in november
Met name elektrische bezorgscooters doen het onder druk van stedelijke autoriteiten inmiddels goed.

In de maand november laten de VWE verkoopcijfers brom- en snorfietsen dalende aantallen nieuwverkopen in de 45-kilometer klasse zien. De aantallen gaan met meer dan een kwart omlaag in vergelijking met oktober. De koper is onzeker geworden door alle gekrakeel over ‘klassieke’ snorfietsen en ook de bromfietsmarkt krijgt daar een tik van mee.

Hoewel de daling in nieuwverkopen past bij het seizoen, is een zo extreme daling niet normaal. Overigens kun je het ook door de positieve bril bezien: alles bij elkaar opgeteld werden er tot eind november cumulatief toch een procent of 12 meer verkocht dan vorig jaar. Bovendien valt op dat ook de jongere kopers weer wat vaker in de showroom worden gesignaleerd. Dat is een gunstige ontwikkeling voor de toekomst.

Lichte plus cumulatief bij de snorfietsen

Zelfs bij de snorfietsen slaat de weegschaal ondanks de enorme duikeling (sinds de discussie rond snorfietsen deze zomer begon) nog licht positief uit, met een plusje van dik twee procent. Bij elkaar opgeteld gingen de verkopen tot en met de maand november van 57.658 in 2013 naar 60.316 dit jaar.

E-scooters en snorfietsen groeien flink

Een bijzondere rol is weggelegd voor de categorie ‘elektrisch rijden’. E-bromscooters zitten aardig in de plus, maar ronduit spectaculair is het aantal in de snorklasse: bijna één op de tien. Daar dragen de eerder aangestipte ‘klassieke’ modellen zeker in belangrijke mate aan bij, zoals Govecs en Nimoto die de groei er goed in hebben gekregen. Met name bezorgscooters doen het onder druk van stedelijke autoriteiten inmiddels goed.

Snorfietsstatistieken vertroebeld door high speed bikes

De statistieken worden echter vertroebeld door speed pedelecs (met snorkenteken). Sparta, Riese & Müller en SFM-Bikes (Sachs Fahrrad Manufaktur met de merken Sachs en Saxonette naast SFM-Bikes en SFM-scooter, www.sfm-bikes.de) nemen er alleen al dik tweeduizend voor hun rekening tot eind november. Daarnaast verschijnen talloze kleinere partijen op de verkoopstatistieken. Saillant detail: die lijst is daardoor bij de elektrische modellen alléén al 150 merken lang geworden. Nieuwe spelers zien hun kans. Wilt u checken of deze nieuwe leveranciers voldoen aan de wet? Lees alles wat u moet weten over e-bike regelgeving.

Top 3 met de bekende merken

De top-3 blijft bezet door de bekende spelers. Bij de bromfietsen: Kymco redelijk ruim voor Piaggio, dat op zijn beurt echter SYM gestaag dichterbij ziet klimmen. Bij de snorfietsen is de strijd wat feller: Piaggio behoudt zijn traditionele ruime voorsprong op de rest met bijna een kwart van de markt. SYM bezet met ongeveer de helft van die aantallen (12,6 procent) de tweede plek. Voor de derde positie is het allemaal veel spannender: achtereenvolgens Znen, AGM en Kymco zitten allemaal rond de 8 procent van de snorfietsverkopen.

Reageer op dit artikel