nieuws

BOVAG ziet niets in verbod snorfietsen

Gemotoriseerd

BOVAG ziet niets in verbod snorfietsen
Hoeveel schadelijke stoffen scooters daadwerkelijk uitstoten is vooralsnog onduidelijk. Een systematisch meetprogramma met scooters die van de weg worden gehaald, komt er niet. Foto RvG

De Fietsersbond, Milieudefensie, Longfonds en Stichting Natuur & Milieu hebben om een verbod op snorfietsen gevraagd bij staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur & Milieu. Uit een rapport van TNO zou blijken dat de geknepen scooters, met een topsnelheid van maximaal 25 kilometer per uur, meer schadelijke stoffen uitstoten dan volgens de typegoedkeuring zou mogen. BOVAG noemt deze roep om een verbod op snorfietsen, ook wel snorscooters genoemd, een ‘populistisch pleidooi’.

Op tweewieler.nl stond een item over het gevraagde verbod. In de BOVAGkrant reageert BOVAG-woordvoerder Paul de Waal. ‘Een verbod is niet realistisch,’ stelt hij. ‘Het gaat om voertuigen die beschikken over een Europese typegoedkeuring. Die mogen in heel Europa de weg op, ook in Nederland.’ De Waal wijst er op dat TNO twee snorfietsen had getest, die meer schadelijke stoffen uitstootten dan toegestaan. ‘Dat wil niet meteen zeggen dat alle snorfietsen niet schoon genoeg zouden zijn.’ BOVAG is, evenals staatssecretaris Mansveld, voorstander van goede controles door de RDW. ‘Laat RDW er maar scherp op zijn. Deugt een snorfiets echt niet, dan komt die de weg niet op.’

Verantwoordelijkheid van de fabrikanten

BOVAG verwacht vooral heil van de fabrikanten. ‘Een snorfiets, of snorscooter, is tegenwoordig meestal niets anders dan een gewone bromfiets of scooter. Alleen is die begrensd op 25 kilometer per uur. Door die begrenzing loopt de motor minder mooi, waardoor de snorfiets meer schadelijke stoffen uitstoot. Wij zouden graag zien dat de fabrikanten de motor technisch dusdanig begrenzen, dat die weliswaar niet harder loopt dan 25 kilometer per uur, maar toch schonere uitlaatgassen produceert. In het uiterste geval zou je kunnen denken aan een verbod op de huidige typen begrenzers.’

Niet in het ‘verdomhoekje’

Het stuit BOVAG tegen de borst om de snorscooter nu zo in het verdomhoekje te zetten. ‘Laten we wel wezen, er rijden inmiddels bijna 600.000 snorfietsen rond, dus er is een duidelijke behoefte aan dit type vervoermiddel. Daar komt bij dat consumenten, zowel bedrijven als particulieren, steeds vaker kiezen voor de emissieloze e-scooter. Bovendien worden in 2014 in Europees verband nieuwe strengere emissie-eisen van kracht (euro 3) en die worden in 2017 (euro4), en 2020 (euro5) nog eens aangescherpt.’

Emissieloze e-scooter steeds populairder

Op EditieNL staat een item over het feit dat consumenten, zowel bedrijven als particulieren, steeds vaker kiezen voor de emissieloze e-scooter. BOVAG juicht deze ontwikkeling toe.

Bron: De BOVAGkrant

Reageer op dit artikel