nieuws

Turbulent jaar verkoop snor- en bromfietsen

Gemotoriseerd

Turbulent jaar verkoop snor- en bromfietsen
In het hele negen pagina’s dikke jaaroverzicht met verkoopcijfers van brom- en snorfietsen moet je zwart geschreven cijfers met een lampje zoeken.

Het is duidelijk dat de recent uitgegeven jaarcijfers van VWE – het onafhankelijke bureau dat de landelijke documentatie van voertuigen verzorgt – niet bepaald feestelijke leesstof opleveren. De verkopen van snor- en bromfietsen ontwikkelden zich vanaf de zomer tamelijk dramatisch en die trend is helaas niet meer gekeerd. Zo slecht als rond de maand juli is het showroomverkeer gelukkig niet gebleven, maar alles bij elkaar opgeteld daalden de nieuwverkopen van brommers en snorfietsen fors, respectievelijk met 25 en ruim 15 procent.

In het hele negen pagina’s dikke jaaroverzicht moet je zwart geschreven cijfers met een lampje zoeken. Die vind je bijvoorbeeld in de verkoopaantallen van snorfietsen, want daar was in vier van de maanden toch een ‘plus’ te noteren.

Ook de ontwikkelingen rond de elektrische gemotoriseerde tweewielers geven een sprankje hoop. De verwachtingen waren misschien wat hoger gespannen, maar ze pakken ook dit jaar weer een iets groter marktaandeel.

Opmars e-scooters
Langzaam maar zeker wordt de e-scooter voor de consument een serieus alternatief voor een benzinescooter. Een op de dertien verkochte scooters – want daar heb je het veelal over – is inmiddels een elektrische. Gezien alle mogelijke stimuleringsmaatregelen en belastingvoordelen voor e-rijden zou je overigens verwachten dat meer bedrijven ‘aanhaken’, maar daar is ook afgelopen jaar niets van te zien in de GVW cijfers.

Wellicht kan de opmars van modellen met lithiumtechnologie accu’s daar in de toekomst wat verandering in brengen. Veelal is dat voor de zakelijke koper immers een vereiste om voordeel te scoren. Nog meer trends? Misschien moet je dan noteren dat jonge kopers van 16 en 17 jaar afhaken, terwijl de belangstelling van wat oudere kopers juist voorzichtig toeneemt.

Top 3 jaar 2012
Dat brengt ons bij de top-3 van het jaar 2012. Zowel bij de brommers als de snorfietsen blijft Piaggio op de hoogste trede van het ereschavot staan. Bij de 45-kilometer uitvoeringen zit Kymco de Italianen echter vlak op de hielen. Het verschil was uiteindelijk 230 verkochte exemplaren. Op iets grotere afstand volgt SYM.

Bij de snorfiets nieuwverkopen ligt dat net andersom: achter de Piaggio groep is SYM het tweede en Kymco het derde meest verkochte merk. In de 25-kilometer categorie heeft Piaggio overigens wél een enorme voorsprong op zijn naaste achtervolger, met een bijna dubbel zo hoog aantal.

Reageer op dit artikel