nieuws

Snorscooter trekt de gemotoriseerde tweewieler ‘kar

Gemotoriseerd

Snorscooter trekt de gemotoriseerde tweewieler ‘kar
Vooral onder de snorfietsen nemen de e-scooters dit jaar een heel aardig percentage van alle verkopen voor hun rekening.

In de eerste negen maanden lopen de verkopen van brom- en snorfietsen gevoelig achter bij vorig jaar, maar toch vallen er lichtpuntjes te noteren. Bij de bromfietsen blijft het moeizaam gaan. Dankzij positieve momenten als de verkoopspurt van vorige maand komt de klap ‘jaar op jaar’ gezien bij de snorfietsen echter niet hard aan. Sterker nog: in september werden er méér verkocht dan in dezelfde periode van 2011.

Helaas kon de hele vette plus van augustus (ruim 18 procent meer snorfietsen verkocht) niet worden herhaald. Veel verder dan vier procent groei kwam het in september niet. Niettemin staan er na vele maanden van rode cijfers gelukkig weer enkele maanden achter elkaar zwarte cijfers in de VWE-tabellen. Op zich al prettig nieuws.

Langzame opmars van de e-scooter
Hoe houden de elektrische versies zich daarbij? Antwoord: langzaam maar zeker lijken ze de weg naar de consument beter te vinden. Spectaculair is het nog niet, maar vooral onder de snorfietsen nemen de e-scooters dit jaar een heel aardig percentage van alle verkopen voor hun rekening (7,2 procent).

Als je kijkt naar de verhoudingen van de merken onderling, dan voert Piaggio zowel bij de brom- als de snorfietsen nog steeds de lijsten aan. In het laatste geval is de afstand groot, maar wat de bromscooters betreft doemt Kymco steeds nadrukkelijker in de ‘slipstream’ van de Italianen op. Het verschil is na de eerste negen maanden van dit jaar zo’n 200 stuks.

Occasions lijken voor de tweewielerhandel een goede ondersteuning te kunnen zijn. In die segmenten zijn de verkopen namelijk stabiel en is er een ongeveer even grote vraag naar brom- en snorfietsen.

Reageer op dit artikel