artikel

VWE-cijfers t/m september; snorfietsverkoop moeizaam, bromfiets zorgt voor balans

Gemotoriseerd 414

De letterlijk veranderende plek op de weg, het dragen van een helm en de boven de markt zwevende dreiging van een landelijke helmdraagplicht misten hun effect niet voor de snorfietsverkopen over de eerste 9 maanden van 2019 zoals VWE die opstelde. Veel kopers haken af en stappen in het gunstigste geval door naar een bromfiets.

VWE-cijfers t/m september; snorfietsverkoop moeizaam, bromfiets zorgt voor balans

Bij een terugblik op de VWE-cijfers over de eerste negen maanden van 2019 zijn de verschillen door die drie kwartalen heen opmerkelijk te noemen. Je mag hopen dat de nasleep van de tumultueuze invoering van Euro4-milieutechniek (2018) langzaamaan weg ebt. Met name bij de bromfietsen was er juist daardoor dit jaar een statistische ‘raketstart’ die meerdere keren opliep tot een groei van 63 en 68 procent in vergelijking met diezelfde maand in het vorige jaar.

Snorfietsverkopen blijven tóch achter

De snorfietsverkopen leken aanvankelijk mee te kunnen klimmen met de bromfietsverkopen, met als piek een plus van 54 procent in februari. Nogmaals: daarbij spelen de bijzondere omstandigheden in 2018 vanzelfsprekend een rol. Helaas werd die positieve trend vertraagd en vanaf juli zelfs omlaag afgebogen door alle perikelen rond de snorfiets. Veel kopers in de 25-kilometerklasse liepen de snorfiets voorbij, deels kozen ze voor een bromfiets. In zekere zin redt diezelfde bromfiets zodoende de show.

Het artikel gaat verder na de tabellen.

 

Per saldo meer verkocht; 50.494 brom- en snorfietsen

Bij elkaar opgeteld werden er toch meer brom- en snorfietsen verkocht: van 47.793 in de eerste negen maanden van 2018 naar 50.494 dit jaar. Voor de bromfietshandel is dat wellicht een papieren winst, want het is een bekend gegeven dat er vorig jaar ook nog vele duizenden gemotoriseerde tweewielers zijn afgeleverd die al op kenteken waren gezet. Zeker is in elk geval dat de vakhandel het in grote steden als Amsterdam heel moeilijk heeft.

Opmars elektrisch rijden zet door

Een opvallende trend is de toename van het aantal en percentage ‘elektrische’ tweewielers. Van speed e-fiets, via e-scooter naar innovatieve concepten als stepachtige ontwerpen. Ze nemen bij brom- en snorfietsen tot eind september respectievelijk een kleine 27% en ruim 16% van de verkopen voor hun rekening. Hun rol in de showrooms is dus aanzienlijk, zeker ook omdat deze e-varianten doorgaans niet de goedkoopste zijn.

Nieuwverkopen: SYM en Piaggio in de kopgroep

In de top van de nieuwverkoop-statistieken van VWE wordt wederom duidelijk dat twéé merken dit jaar spelbepalend zijn. SYM leidt de dans inmiddels al bijna traditioneel bij de bromfietsen, met 21% van de verkopen. Piaggio volgt met een kleine 17%. Het achtervolgende peloton dat inmiddels op grote afstand rijdt, bestaat respectievelijk uit Kymco, gevolgd door speed-e-fietsspecialist Stromer, Peugeot en e-scooterspecialist Niu.
Bij de snorfietsen leidt Piaggio met 25% van de registraties, voor zijn nieuwe aartsrivaal SYM met een kleine 16%. De top-5 wordt afgerond door een Aziatisch trio: La Souris, BTC en AGM.

 

Reageer op dit artikel