artikel

Moteo: ‘Scooterdealer moet meebewegen naar elektrisch’

Gemotoriseerd 853

Moteo: ‘Scooterdealer moet meebewegen naar elektrisch’
Moteo brengt elektrisch scootermerk Askoll op de markt.

Steeds meer scooterrijders in Nederland kiezen voor een elektrische scooter. Tot en met september 2018 werden bijna 2,5 keer zoveel e-scooters (4.192) geregistreerd als in dezelfde periode vorig jaar. Het lijkt erop dat het product nu eindelijk volwassen is en opgepikt wordt door consumenten en dealers. Importeur Moteo uit Ede brengt met Askoll een nieuw e-scootermerk op de Nederlandse markt.

Askoll EVA is een Italiaans bedrijf dat zijn oorsprong heeft in de fabricage van pompen voor wasmachines en aquariumpompen. Het bedrijf levert onder andere pompen voor de Bosch wasmachines. “Zij zagen de ontwikkelingen naar elektrisch vervoer en omdat ze zoveel ervaring hadden met elektrische motoren besloten ze uit te breiden met elektrische scooter en fietsen”, aldus Katinka Bunt, marketing manager bij Moteo.

Jonge mensen ontwikkelen de e-scooters

Voor elektrisch vervoer werd een aparte tak opgericht met jonge mensen aan het roer. In 2015 kwam de eerste Askoll op de markt en inmiddels worden de elektrische scooters en fietsen naar 13 landen gedistribueerd via 11 importeurs en 253 dealers.
De jaarlijkse productie ligt op 30.000 e-scooters en 20.000 e-bikes.
De assemblage gebeurt volledig in Italië.
Voor de Benelux komt Moteo met de e-scooters van Askoll op de markt.

Scooter sharing-systeem in grote steden

Askoll heeft wereldwijd een groot scooter sharing-systeem opgezet in grote steden als Milaan, Lissabon, Rome en Madrid waarbij klanten een Askoll e-scooter met een speciale app kunnen ontgrendelen en weer op slot zetten. Dit kan ook in Nederland worden aangeboden.

We geloven in elektrisch vervoer

Moteo kiest met Askoll voor de lange termijn strategie. Katinka Bunt: “Vorig jaar op de beurs EICMA in Milaan zijn de eerste contacten gelegd met Askoll. We zijn als bedrijf altijd op zoek naar nieuwe business en nieuwe producten en we geloven in elektrisch vervoer. Er zijn veel fabrikanten en er zijn heel wat gesprekken aan voorafgegaan voordat ons moederbedrijf Alcomotive samen met onze general manager Marco Lindhout de handtekening zette.”

Het artikel gaat verder na het kader.

Booming business, ook in het oosten van het land

Door invoering van milieuzones in de grote steden wordt daar steeds meer elektrisch vervoer ingezet, bijvoorbeeld voor aflevering van pakjes. Maar de groei in de verkoop van elektrische scooters zit volgens Katinka Bunt niet alleen in de grote steden: “Natuurlijk worden e-scooters met name in de Randstad verkocht, maar onze vertegenwoordiger in het oosten van het land verkoopt er ineens ook heel veel, daar is het echt booming business.”
Elektrische scooters worden veel verkocht in de b-to-b markt. Levering van de scooters gebeurt vanuit Moteo altijd via de dealers: “Wij geloven in het dealerkanaal. Wij willen vanuit Moteo als businesspartner met de dealers meedenken. Daarom hebben we ook de Moteo Academy opgericht waar we samen met de Tweewieler Academy speciale trainingen geven in kleine groepjes. Dat gaan we ook voor Askoll doen.”

Op de eind vorig jaar gehouden EICMA was de groei in elektrisch goed te zien. Katinka Bunt vertelt: “Op elke stand van ieder merk was wel een elektrisch voertuig te zien. Elektrisch gaat de toekomst worden en daar spelen we op in met Askoll.” Moteo is een bekende importeur in de branche met merken als Suzuki,SYM, Peugeot, Tomos en Derbi. Begin dit jaar werden de motorfietsen van Benelli toegevoegd.

Niet goed ontwikkelde modellen lieten consumenten afhaken

Toen de elektrische scooter zo’n zeven jaar geleden op de markt werd geïntroduceerd, was er sprake van allerlei gebreken en onvoldoende accucapaciteit. Hierdoor namen de populariteit en de verkopen snel af. Ook Moteo leverde destijds e-scooters van SYM en Peugeot.

Het is echt een andere business

Katinka Bunt: “Dat was te vroeg. De modellen waren niet goed doorontwikkeld waardoor consumenten en dealers afhaakten. Maar door de ontwikkeling op batterijgebied is er zoveel veranderd. Ik denk dat dealers nu geen keus meer hebben en hun mindset echt moeten veranderen. Als je als dealer je nu niet meebeweegt, mis je de aansluiting. Dat betekent dat de werkplaats anders ingericht zal moeten worden, misschien is er behoefte aan andere aftersales medewerkers, want het is echt een andere business.”

Voor de dealer gemakkelijk om een elektrisch merk toe te voegen

De e-scooters van Askoll lopen gewoon mee in het after sales systeem van Moteo, de modellen en onderdelen kunnen via het digitale systeem besteld worden. “Dat is het voordeel van werken met een grote importeur als Moteo”, vertelt marketing manager Bunt. “Scooterdealers kunnen naast merken als SYM en Peugeot makkelijk een elektrisch merk toevoegen. De vertegenwoordigers nemen het gewoon mee in hun pakket.”
Groot voordeel van Askoll is ook dat het merk in Italië gefabriceerd wordt, waardoor er bij problemen snel geschakeld kan worden. “Voor het merk geldt een garantie van twee jaar, net als bij onze andere merken. Omdat Askoll de accu’s zelf maakt, hebben zij de tools deze uit te lezen. Door hun jarenlange ervaring met accu’s kent Askoll het BMS van binnen en van buiten. Als iets echt niet opgelost kan worden, krijgt de consument snel een nieuwe accu vanuit Italië.”

Wellicht zijn ook deze artikelen over e-scooters interessant voor u:

 

Reageer op dit artikel