artikel

Je kunt het niet op prijs winnen, wel op kennis

Gemotoriseerd Premium

Je kunt het niet op prijs winnen, wel op kennis

Roel Postma is de opvolger van Wim van Vliet als boegbeeld van de Tweewieler Academy. Postma is een praktijkman en houdt feeling met het vak door nog regelmatig mee te werken in een tweewielerzaak, zowel in de winkel als in de werkplaats. Hij is ervan overtuigd dat je door training meer rendement kunt halen uit de werkplaats. De Tweewieler Academy biedt meerdere trainingen aan, waaronder e-bike trainingen, van E-bike Basis tot E-bike Specialist. Volgens Roel Postma is het belangrijk dat je als ondernemer, net als de monteurs, voldoende kennis hebt van e-bikes.

Hoe staat het met het kennisniveau van ondernemers als het gaat om e-bikes?

“Het kennisniveau voor wat betreft het meten met een multimeter schiet tekort, maar dat is ook niet gek omdat we het nooit eerder hoefden te kunnen. Bij de training E-bike Basis beginnen we daarom met basiskennis over het werken met de multimeter. Meten is essentieel om een goede basisdiagnose te kunnen stellen, want meten is weten, als je maar wel weet wát je meet. Natuurlijk hebben de meeste merken een eigen diagnosetool, maar soms is dat niet genoeg om de storing te vinden. Als je voldoende kennis hebt van de multimeter, kun je sneller tot een diagnose en/of oplossing komen. Dan hoef je als ondernemer in sommige gevallen bijvoorbeeld de fiets of accu niet op te sturen, je hoeft geen leenfiets mee te geven aan de klant, en je kunt als vakman laten zien dat je kennis van zaken hebt.”


Daarnaast bieden jullie nog twee e-bike trainingen, welke zijn dat?

“In de training E-bike Gevorderden maken de deelnemers kennis met meerdere merken e-bikes. Ze leren per merk zaken als laadprocedures, werking van het display, uitlezen via de pc en alles wat bij het betreffende merk hoort. Daarna volgt de training E-bike Specialist, een pittige training waarbij de deelnemers e-bikes met complexe storingen krijgen. Deze moeten ze zo snel mogelijk zien te vinden en op de juiste manier oplossen. Bij het praktijkexamen moet onder andere ook diagnose gesteld worden met een multimeter. Deze training wordt afgesloten met een theorie- en praktijkexamen, afgenomen door IBKI, en de kandidaten krijgen bij positief resultaat een BKS-certificaat wat branche-erkend is, en 75 euro retour.”

Je zou als ondernemer ook alleen een gespecialiseerde monteur de trainingen kunnen laten volgen, is dat voldoende?

“Ik merk dat sommige ondernemers bang zijn om e-bikes te verkopen. Het gaat om grote bedragen en men is bang voor storingen als de fiets eenmaal verkocht is. Dat is jammer; je verkoopt mensen gewoon puur fietsplezier. Het is belangrijk dat er meerdere mensen in je bedrijf zijn die een e-bike kunnen servicen en repareren. Maar zorg dat je zelf ook voldoende kennis bezit. Steek energie en kennis in je eigen bedrijf. Je kunt het heel vaak op prijs niet winnen, maar wel op kennis, vakbekwaamheid en service. Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van de techniek en het onderscheid kunt maken tussen de verschillende systemen. De klanten zien soms door de bomen het bos niet meer en wij kunnen ze hierbij helpen. Gelukkig zien we de laatste tijd ook steeds meer ondernemers op training komen. Ze zijn dan enthousiast gemaakt door hun monteurs die hier de training gevolgd hebben. Dat is een mooie ontwikkeling, daar doen we het allemaal voor. Onze trainingen zijn ook echt praktijkgericht. ‘s Morgens praten we over de ins en outs van de verschillende merken en ‘s middags gaan we aan het sleutelen.”

Je werkt zelf ook nog regelmatig mee in de werkplaats. Wat is er de afgelopen jaren veranderd?

Postma: “Als je kijkt naar de reparaties, dan is er naast de standaard fietsreparaties nu steeds meer tijd ingepland om e-bikes te repareren of te servicen. E-bikes maken nu eenmaal een groot gedeelte van de omzet uit, voor veel dealers tussen de veertig en zestig procent, dus dan is het ook niet gek dat je daarvoor veel reparatie- en servicetijd nodig hebt. Gelukkig zijn de problemen met e-bikes de laatste jaren steeds minder geworden en het kennisniveau van de monteurs is omhoog gegaan. Daarnaast is de positie van de werkplaats geprofessionaliseerd. Personeel, planning op afspraak, productieve en onproductieve uren, winkeluren, kosten onbetaalde service-uren, uurtarief, efficiëntie en dergelijke, en dan heb ik het dus over werkplaatsrendement, zijn actuele onderwerpen die een veel belangrijkere rol zijn gaan spelen.”


Is er voldoende instroom van monteurs?

Postma: “Per jaar worden zo’n 550 jongeren opgeleid en dat is te weinig. Het probleem is de instroom. Op het VMBO wordt een keuze gemaakt en bij techniek kiezen jongeren dan toch vaak de autobranche, de bouw of automatisering. Terwijl de tweewielerwinkels steeds mooier worden. Door de e-bikes en andere nieuwe technieken als geveerde voorvorken, remsystemen, versnellingssystemen en dergelijke wordt fietstechnicus een nog mooier en interessanter beroep. Het stofjas-imago is inmiddels wel weg. Maar het blijft moeilijk om jongeren duidelijk te maken wat een prachtig vak het is, met een goede toekomst. Ik vind het zelf een van de mooiste beroepen. Je moet een duizendpoot zijn: je hebt klantencontact, je verkoopt mensen fietsplezier en je kunt je technische kennis gebruiken in de werkplaats. Daarnaast zouden ook leerlingen van een MBO-studie detailhandel enthousiast gemaakt kunnen worden om voor dit prachtige en uitdagende vak te kiezen.”

Een leerling kan pas aan de studie Fietstechnicus beginnen als hij een leerbedrijf heeft. Zijn er voldoende leerbedrijven?

Postma: “Nee, helaas niet. We krijgen bij Tweewieler Academy regelmatig de vraag of we nog een leerwerkplek weten. Dit is jammer. Zeker gezien het feit dat een gemotiveerde leerling al snel geld kan opleveren. Je moet er alleen wel wat tijd in steken. Als de ondernemer onvoldoende tijd heeft om alle technische vaardigheden aan de leerling over te brengen, dan nemen wij als Tweewieler Academy met onze technische trainingen deze taak graag over.”

Een paar jaar geleden leek het alsof dealers ‘trainingsmoe’ waren. Dat lijkt verleden tijd, hoe komt dat?

Postma: “Er was een tijd dat er weinig nieuws te leren was. Maar door de opkomst van nieuwe technieken, communicatiekanalen en -markten, zien ondernemers nu wel het belang van een goede training van het personeel. Daarmee kun je je onderscheiden van je collega-concurrent. Als fietstechnicus heb je vaak met meerdere merken en systemen te maken en wordt er verwacht dat je de kennis en service kan verlenen die een klant mag verlangen. Verkopen is goed, maar aftersales is daar zeker een verlengstuk van en dat wordt ook van ons verwacht. Niet investeren in kennis is straks achter de feiten aanlopen.”

Het lijkt alsof de werkplaats steeds belangrijker wordt in een tweewielerzaak, klopt dat?

Postma: “Er is jaren heel veel geïnvesteerd in de winkel, maar tegelijk zie je dat de werkplaats veel meer aandacht heeft gekregen. De werkplaats is vaak het visitekaartje van de winkel, daar komen veel mensen naar binnen. Maar naast de techniek is het ook heel belangrijk om werkplaatspersoneel te trainen in bijvoorbeeld klantgericht communiceren. En waarom zou een monteur ook niet de training werkplaatsrendement volgen? Waarom alleen de chef werkplaats? Misschien komt de monteur wel met hele goede suggesties om het rendement omhoog te brengen. Er zit soms meer in mensen dan je in eerste instantie denkt, mits je ze de tools aanreikt.”

Jullie verzorgen een training voor Gazelle. Hebben meer fabrikanten plannen om op een soortgelijke manier hun dealers te trainen?

Postma: “We gaan hierover in gesprek met andere fabrikanten. We merken dat training vaak als kostenpost wordt gezien. Maar merken zouden het meer moeten zien als loyaliteitstool. Je krijgt er zoveel goodwill van je dealers voor terug. De dealer voelt zich nog meer betrokken bij het merk en komt in de winkel en werkplaats veel zekerder over. Merken focussen vaak alleen op marges en marketingacties, maar ik denk dat je als merk de service- en garantiekosten enorm omlaag kunt brengen door goede trainingen. Wij willen de merken daar graag bij helpen zodat het een win-win-win-, fabrikant-dealer-consument, situatie oplevert. En hier is meestal ook nog een vorm van subsidie op toe te passen, zodat het financieel ook zeer aantrekkelijk is om de training als merk/fabrikant samen met de Tweewieler Academy uit te voeren.”

Je bent nu enige tijd bezig als opvolger van Wim van Vliet, waar ben je mee bezig en wat zijn je doelen?

Postma: “Ik wil collega’s blijven helpen met trainen. We gaan de lesstof verder moderniseren, we willen meer naar e-learning toe, zodat cursisten minder lang uit een winkel of werkplaats weg zijn. Zoals gezegd gaan we in overleg met fabrikanten om te kijken hoe we samen trainingen kunnen verzorgen. We gaan de goede kant op, ons doel is dat iedereen specialist is op zijn vakgebied, dat het kennisniveau aan de verwachting van de klant voldoet. Ik weet dat ondernemers en werknemers vaak geen tijd hebben om alles bij te houden op ons vakgebied. Als wij ze daarbij kunnen ondersteunen, geeft ons dat een goed gevoel. Ik ben ervan overtuigd dat je met al onze trainingen direct meer rendement uit je werkplaats kunt halen. Als een training een paar honderd euro kost, exclusief subsidie, en je de week erna meerdere klanten sneller kunt helpen, dan heb je dat zo terugverdiend. Investeer in je mensen.”
‘Zorg dat je als ondernemer zelf ook voldoende kennis bezit. Steek energie en kennis in je eigen bedrijf. Je kunt het heel vaak op prijs niet winnen, maar wel op kennis, vakbekwaamheid en service.’

Vaste trainers

Alle trainers van de Tweewieler Academy komen uit de fietsenbranche. Postma: “We zijn constant bezig de kwaliteit van onze trainingen op een hoger niveau te brengen. De trainers moeten toppers zijn. Dat zien we ook terug in de evaluaties, die zijn prima. We doen geen concessies door bijvoorbeeld autotrainers voor de klas te zetten, iedereen hier komt uit de fietsenbranche. We hebben van ver moeten komen en vinden het belangrijk om het niveau hoog te houden. Je moet hier stapelgek zijn van fietsen! Zo kregen we op de FietsVAK veel positieve en leuke reacties. Veel cursisten komen hier door mond-tot-mond reclame.”

Training Gazelle bij
Tweewieler Academy

Gazelle heeft een nieuw dealercontract opgesteld. Onderdeel van het contract is het aanbieden van trainingen aan hun dealers. De e-bike servicetraining is onder andere in samenwerking met de Tweewieler Academy tot stand gekomen. Postma vertelt over de samenwerking: “Gazelle heeft ons benaderd om samen een training te maken. Bij de ontwikkeling van de training, theorie en praktijk, heeft Gazelle heel goed geluisterd naar wat de ondernemer wil. Tijdens de trainingsdag behandelen we alle Gazelle-systemen, bestaande en nieuwe. We leggen eerst het systeem uit en gaan er dan mee aan het werk. Theorie en praktijk wisselen elkaar af. En dat wordt zeer gewaardeerd: we krijgen hele enthousiaste reacties en het gemiddelde cijfer in de evaluatie is een ruime 8. Aan het eind van de training wordt een BKS-toets afgenomen en als men slaagt, krijgt de deelnemer ook nog eens 75 euro terug. Op deze manier trainen we alle Gazelle-dealers.”

Reageer op dit artikel