nieuws

ANWB: snelfietsroutes nog niet veilig genoeg

Fietsen 616

De ANWB onderzocht 9 snelfietsroutes door heel Nederland. Wat veiligheid betreft, valt er nog wel wat te verbeteren volgens de organisatie.

ANWB: snelfietsroutes nog niet veilig genoeg
Het Rijn-Waalpad, de snelfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen.

Snelfietspaden staan hoog op de politieke agenda en worden gezien als een belangrijk middel om fietsgebruik te bevorderen. Er ligt al een netwerk aan fietspaden en de komende jaren komt daar nog eens 850 km bij.

Is het fietsen op deze routes inderdaad zo prettig? De ANWB onderzocht 9 snelfietsroutes door heel Nederland voor een publicatie in de Kampioen.

Een snelfietsroute of fietssnelweg is in het ideale geval een breed fietspad (4 meter of breder) met weinig obstakels, flauwe bochten en zo min mogelijk kruisingen. Als er kruisingen zijn, heeft de fietser op de snelfietsroute voorrang.

Snelfietsroutes soms te smal

Dat is lang nog niet overal goed geregeld, bleek uit het onderzoek van 101 km snelfietsroute in 9 provincies, variërend in lengte van 5,6 tot 20,5 km. Zo bleken sommige paden te smal (Velostrada Leiden Den Haag; Groningen – Ten Boer en Greenport Bikeway Venlo) of staan er teveel obstakels op of langs het pad (o.m. Utrecht Centraal – Houten; RijnWaalPad en Velostrada)

Bij alle paden zijn er stukken van de route die de fietser deelt met gemotoriseerd verkeer, zogenaamde Auto te Gast-wegen of ‘fietsstraten.’

Veel gemotoriseerd verkeerd

De route Leeuwarden – Stiens is zelfs voor 80% toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer. Dat is wel vrijwel uitsluitend bestemmingsverkeer. Op de F59 (Den Bosch – Oss) zijn sommige delen van het fietspad zelfs 60-km wegen. Op die route is 40% van de route Auto te Gast-weg.

Speed pedelecs

Vooral gevaarlijk zijn kruisingen waar automobilisten niet goed worden gewaarschuwd voor fietsers, die vaak uit beide richtingen kunnen komen. Zeker op bromfietspaden, waar ook supersnelle speed pedelecs mogen komen met topsnelheid van 45 km per uur. Bijvoorbeeld op de route Utrecht Houten (via Nieuwegein): daar wordt maar bij 5 van de 40 kruisingen goed gewaarschuwd voor fietsers.

Voor fietsers onderling geldt er op de meeste paden geen eenduidige voorrangsregeling: ook dat kan voor verwarring of erger zorgen. Nog een gevaarlijke situatie: bij de afrit van de A325 bij Arnhem kruist deze de snelfietsroute. Daarbij ontbreekt een waarschuwingsbord dat automobilisten attendeert op passerende fietsers.

De ANWB heeft een lijst met aanbevelingen gedeeld met de provincies. De beste paden op dit moment zijn het RijnWaalpad (Arnhem-Nijmegen) en testwinnaar F35 (traject Hengelo – Enschede)

Verbeteringen

Verschillende provincies en gemeenten hebben volgens de ANWB al laten weten verbeteringen aan te brengen op de onderzochte routes. De gemeente Groningen plaatst bijvoorbeeld haaientanden op een aantal fietskruisingen zodat duidelijk is dat gebruikers van de snelfietsroute Groningen – Ten Boer voorrang hebben.

Reageer op dit artikel