nieuws

Speed pedelec op fietspad in Gelderland

Fietsen 2193

Speed pedelec op fietspad in Gelderland
De provincie Gelderland is als eerste met een speciaal verkeersbord gestart voor fietspaden waar de speed pedelec is toegestaan. Foto en infographic ANP, Marcel Kuster

Fietsers op een speed pedelec mogen in Gelderland op drukke provinciale wegen toch het fietspad op. Dat meldt de Gelderlander. De provincie komt als eerste met een speciaal verkeersbord.

Op tweewieler.nl melden we al dat de Nijmeegse wethouder Harriët Tiemens zegt helemaal niet blij te zijn met de maatregel dat de speed pedelec in de bebouwde kom op de rijweg moet rijden. “Hier in de regio vinden we dat een slecht idee en ik hoorde al dat er vanuit de provincie plannen zijn om een speciaal bord te ontwikkelen op plekken waar we het gewoon te gevaarlijk vinden voor de speed pedelec.” Dat speciale verkeersbord komt er nu.

Uitzondering door verkeersbord

Met de speed pedelec kun je in theorie 45 kilometer per uur halen. Per 1 januari 2017 vallen ze in de bromfietscategorie. Dat betekent dat ze binnen de bebouwde kom niet het fietspad op mogen, maar de rijbaan op moeten. Een uitzondering wordt gemaakt door een verkeersbord dat anders aangeeft.

Maximaal 30 kilometer per uur

In de praktijk fiets je op een speed-pedelec gemiddeld rond de 30 kilometer per uur. Onderzoek in de praktijk door SWOV laat zien dat de top van 45 kilometer nooit wordt gehaald. Het snelheidsverschil tussen 30 en 50 kilometer per uur maakt het onveilig om op de rijbaan te fietsen tussen auto’s en vrachtwagens. Neem bijvoorbeeld Dirk Jan Jongeneel, die zijn speed pedelec gebruikt voor woon-werkverkeer: “Op de weg voel ik mij niet veilig”, zegt hij. “Stel je voor dat ik tussen een vrachtwagen en een bus rijd, en er gebeurt een ongeluk, ik zit daar dan tussenin. Daar word ik niet blij van. Daarnaast moet ik op de weg de snelheid van het verkeer aanhouden om mee te komen met het verkeer.”

Gelderland neemt maatregelen

De provincie Gelderland neemt daarom maatregelen. Op zestien provinciale wegen die in de bebouwde kom liggen, mogen de snelle e-bikes toch het fietspad op. Het gaat om drukke trajecten waar het te gevaarlijk is om tussen de auto’s te fietsen met een gangetje van 30 kilometer per uur. Wil je toch 45 fietsen, dan moet je wel de rijbaan op. Voor brommers blijft het fietspad taboe. Buiten de bebouwde kom verandert er niets, daar moeten brommers en pedelecs op het fietspad.

Bord met ‘Speed-pedelecs toegestaan’

Het speciale verkeersbord heeft de tekst: ‘Speed-pedelecs toegestaan’. Martijn van de Lindeloof, verkeers- en gedragskundige bij de provincie, pleit voor een uniformisering van deze aanpak. “Gelderland kent veel meer knelpunten voor speed pedelec berijders. Deze wegen zijn in beheer bij gemeenten. Voor de weggebruiker zou het goed zijn als alle wegbeheerders dezelfde aanpak gebruiken. We praten hierover met gemeenten. De eerste gesprekken zijn hoopvol’.

Discussie gaande over snelfietsroutes

De snelfietsroutes in die regio zoals het RijnWaalpad tussen Arnhem en Nijmegen is uitermate geschikt voor de speed-pedelec. Toch mag die daar op sommige delen niet rijden. Bijvoorbeeld omdat het pad te smal is. Samen met gemeenten gaat de provincie naar een oplossing kijken.

Reactie Infrastructuur en Milieu

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu reageert positief op de afwegingen van de provincie, maar staat niet achter de maatregel. De Fietsersbond en RAI Vereniging zijn positief over de plannen. Sacha Boedijn, RAI Vereniging: “Hier zijn wij content mee. Samen met de Fietserbond hebben we dit opgepakt met als resultaat dat Gelderland de regels gaat aanpassen. Wij hebben het ministerie van IenM verzocht om met landelijke richtlijnen te komen.” De Fietserbond tekent wel aan dat de fietspaden waar de pedelecs straks op mogen, breed genoeg moeten zijn of gemaakt moeten worden. Het ontwerp-verkeersbesluit ligt vanaf nu ter inzage. In het snelste geval worden de eerste van de 232 speed-pedelecbordjes in augustus opgehangen.

Gebaseerd op een artikel van Niek Opten voor De Gelderlander.

Reageer op dit artikel