nieuws

Elektrische mountainbike hoeft geen typegoedkeuring

Fietsen 4933

Uit de pas gepubliceerde Whitepaper ‘Rules and regulations on electric cycles in the EU’ blijkt dat e-MTB’s uitgesloten zijn van de typegoedkeuring zoals vastgelegd in de EU-regelgeving per 1 januari 2017. Deze uitzondering voor e-MTB’s heeft vergaande consequenties.

Elektrische mountainbike hoeft geen typegoedkeuring
Het onderhouden van MTB-routes wordt door veel vrijwilligers gedaan. Foto Cannondale

Een van de consequenties van de uitsluiting van elektrische mountainbikes voor de nieuwe typegoedkeuring is dat er geen wettelijke snelheidslimiet kan worden opgelegd aan deze tweewielers. Tenminste, als ze zijn ‘bedoeld’ voor off road-gebruik. Voor speed pedelecs geldt wel een snelheidslimiet die is vastgelegd in de wettelijke typegoedkeuring L1e-B (eigenlijk bedoeld voor bromfietsen). De limiet is 45 km/u bij een maximaal vermogen van 4kW. Maar voor e-MTB’s geldt deze limiet dus niet.

Geen limiet bij gebruik op de weg

Nergens staat dat je met de elektrische mountainbike niet op de weg mag rijden. De enige omschrijving die is genoteerd, is dat het vehikel ‘bedoeld’ moet zijn voor off road-gebruik. In de EU-typegoedkeuring zijn een aantal uitzonderingen voor elektrische tweewielers (paragraaf 2 van Regulering 168/2013) bepaald:

  • (d) voertuigen die zonder uitzondering zijn bedoeld voor wedstrijden;
  • (g) voertuigen die zijn bedoeld voor off road-gebruik en ontworpen om te rijden op onverharde oppervlaktes;
  • (h) elektrische snorfietsen met pedalen die zijn uitgerust met een externe motor met een maximaal continu vermogen van 250 W.

Gevolgen van de uitzondering

Bij de elektrische snorfietsen wordt in de uitzonderingen wel een maximum snelheid genoemd van 25 km/u, bij de elektrische mountainbike niet. Met een e-MTB’s met een vermogen van meer dan 250W waarmee een hogere snelheid dan 25 km/u kan worden gehaald, mag je dus zo hard rijden als je wil (en als de fiets kan). Zolang er maar dikke banden met een MTB-profiel erop zitten, en een sticker op het frame zit met daarop ‘off road’! Of deze gemakkelijke uitzondering een hausse aan ‘ongelimiteerde’ e-MTB’s met zich meebrengt, zal de tijd leren.

Lees hier de Whitepaper ‘Rules and regulations on electric cycles in the EU’ (editie mei 2017).

Bron Bike Europe

Foto's

Reageer op dit artikel