nieuws

Jacob Pot neemt after sales oude modellen Multicycle over

Fietsen 12113

Jacob Pot neemt after sales oude modellen Multicycle over
Jacob Pot was tot 2012 werkzaam bij Multicycle en als directeur betrokken bij de ontwikkeling van de eerste e-bikes van het merk.

Na het faillissement van Multicycle was het de vraag hoe de after sales service van de in het verleden verkochte e-bikes van het merk zou gaan verlopen. Retailers met klanten die een storing hebben aan een Multicycle e-bike die voor het faillissement verkocht zijn, kunnen vanaf nu terecht bij Jacob Pot.

Hij heeft alle oude voorraden van oude elektrische systemen van Multicycle overgenomen, waaronder accu’s, laders, displays en controllers. Met het faillissement van Multicycle verviel de aansprakelijkheid over reeds verkochte modellen, waarover de nieuwe eigenaar Kross geen enkele verplichting heeft. Jacob Pot was tot 2012 werkzaam bij Multicycle en als directeur betrokken bij de ontwikkeling van de eerste e-bikes van het merk: “Deze waren uitgerust met het analoge Smart-systeem. Dit was een redelijk goed systeem, alleen de motoren gingen weleens kapot. Toen ik voor mezelf begon, belden dealers mij of ik hen wilde helpen. Omdat ik aan de wieg had gestaan van de ontwikkeling van het systeem, kon ik zelf accu’s en motoren bestellen. De afgelopen twee jaar heb ik die vanuit mijn nieuwe bedrijf JP Trading&gineering al aan dealers geleverd omdat Multicycle niet altijd alle onderdelen voorradig had.”

Move-systeem

In 2009 nam de nieuwe directeur Jeroen Biesbroek Multicycle over. Pot bleef nog een tijdje werkzaam voor het bedrijf maar moest na een verschil van inzicht in 2012 vertrekken. Hij schetst de start van de productie van elektrische fietsen bij Multicycle toen hij er nog directeur was: “Nadat in 2006 de eerste Sparta ION’s op de markt kwamen, merkten we dat onze klanten – onze markt was 65-plussers – overstapten naar een ander merk. Het was duidelijk dat wij ook met een e-bike op de markt moesten komen. In samenwerking met Bikkel en Azor hebben we toen het Smart-systeem ontwikkeld en fietsen besteld. En het liep stormachtig. In de eerste maand van de show verkochten we al 1.100 elektrische fietsen! Toen was het een hele toer om de fietsen geleverd te krijgen.” In de collectie 2010/2011 kwam onder bewind van Jeroen Biesbroek het nieuwe Move-systeem op de markt. Dat was een digitaal systeem: “En dat was niet het allerbeste systeem. Het systeem kende drie modificaties, maar bleef een probleemgeval. Aan de andere kant zijn er ook genoeg voorbeelden van mensen die al vijf jaar probleemloos met een e-bike met Move accu fietsen. Die mensen willen gewoon een nieuwe accu en maakt het niet zoveel uit dat het schermpje soms een temperatuur van min 80 graden aangeeft. Als de fiets maar fijn rijdt.” Na zijn vertrek bij Multicycle klopten steeds vaker dealers rechtstreeks bij Jacob Pot aan voor hulp. “Ik wil die klanten niet laten stikken. Waarom zouden ze een nieuwe fiets moeten kopen als alleen de accu stuk is? Voor die klanten lever ik naar wens een refurbisched accu voor € 399,- of € 649,- voor een nieuwe accu.”

Consumentgerichte website

Jacob Pot levert vanuit JP Trading&gineering diverse producten voor fietsen zoals montagebeugels voor kinderzitjes, zadelpennen en zijwielen. Op de consumentengerichte website www.jpteshop.nl kunnen dealers inloggen en voor inkoopprijs artikelen bestellen. “Daar zijn ook al jaren de accu’s en motoren voor de fietsen van Multicycle te koop. Toen ik hoorde dat Multicycle overgenomen werd, heb ik direct contact opgenomen met de nieuwe eigenaar met de vraag of ik de voorraad onderdelen niet over kon nemen. Zij waren blij dat ze dit deel ergens anders onder konden brengen.”

Reageer op dit artikel