nieuws

Nog betere carbon frames in aantocht

Fietsen 3954

Nog betere carbon frames in aantocht
Carbon frame gemaakt met hybride carbon/Dyneema- laminaten. Foto Koninklijke DSM N.V.

Er komt een nieuwe generatie carbon frames aan. Die zijn niet alleen supersterk en superlicht, maar ook beter bestand tegen harde klappen door bijvoorbeeld het ten val komen. Ook het splinteren van een gebroken carbon buis doet zich niet langer voor.

De nieuwe generatie carbon frames en andere carbon delen zijn gemaakt van carbonvezels die zijn ontwikkeld door Koninklijke DSM NV. Dat stond en staat voor De Staats Mijnen maar is tegenwoordig een wereldwijd opererend bedrijf dat, op wetenschappelijke basis, actief is op het gebied van gezondheid, voeding en materialen. DSM en haar dochterbedrijven genereren een jaarlijkse omzet van bijna 10 miljard euro en hebben totaal ongeveer 25.000 werknemers. Het Nederlandse moederbedrijf is genoteerd aan de Amsterdamse beurs.

Overtreft andere materialen

Een van de DSM dochterbedrijven, Dyneema – tevens als merknaam geregistreerd – heeft een carbonvezel composiet  ontwikkeld die een aanzienlijk verbeterde slagvastheid biedt. Deze vezel overtreft tevens andere carbonvezels op het gebied van spanning, compressie en buigzaamheid. Daarnaast splintert deze carbonvezelcomposiet niet! “Dit alles”, zegt DSM: “opent de weg naar nieuwe en spannende toepassingen.”

Gehybridiseerd

De nieuwe carbonvezel is gecreëerd door het combineren, hybridiseren, van ‘gewone’ carbonvezel met Dyneema UHMwPE-vezel (ultra-high molecular weight polyethylene). Dit resulteert in hybride carbon/Dyneema composieten die stootkrachten aanzienlijk beter opvangen. Zo’n 50 tot 100 procent beter, afhankelijk van het prestatieniveau en de hoeveelheid toegepaste Dyneema-vezels.

Nuttige eigenschappen nieuwe vezel

Volgens DSM heeft de nieuwe carbonvezel: “Het vermogen om de ‘gewone’ carbonvezel tot 50 procent door Dyneema te vervangen zonder dat het uiteindelijke composiet de typische carbonvezel-eigenschappen aantast. Dit toont tevens een andere nuttige eigenschap van Dyneema aan, omdat deze vezels een lagere dichtheid hebben dan carbonvezels. “Dus wat gewicht betreft kan er, met Dyneema erin verwerkt, een dikkere composiet gemaakt worden dan zonder, wat de buigsterkte enorm verbetert.”

Bikewear, onderdelen en frames

De hybride carbon/Dyneema-laminaten worden momenteel toegepast bij de productie van fietskleding (bibshorts) en -onderdelen, terwijl de eerste fietsframes gemaakt met ’s-werelds sterkste vezel nu ook op de markt verschijnen. Afgelopen jaar werkten Team Giant-Alpecin en DSM samen bij het ontwerpen van bibshorts gemaakt van carbon/Dyneema-laminaten, die voldoen aan hoge comforteisen en een hoge mate van bescherming bieden.

Carbon

Reageer op dit artikel