nieuws

Tests schijfremmen hervat per 1 januari 2017

Fietsen 957

Tests schijfremmen hervat per 1 januari 2017
De afgelopen jaren zijn er regelmatig tests met schijfremmen in het profpeloton gehouden.

De Wereld Federatie Sporting Goods Industry (WFSGI), die de fietsindustrie officieel vertegenwoordigt, heeft onlangs aangekondigd dat de tests met schijfremmen in het profpeloton wielrennen worden hervat per 1 januari 2017.

De UCI heeft de hervatting goedgekeurd tijdens een meeting van de management commissie op 13 oktober 2016, tijdens de UCI Wegkampioenschappen in Doha, Qatar. De commissie heeft hiermee het voorstel van de Equipment commissie van begin oktober geaccepteerd waarin werd voorgesteld om de tests met schijfremmen in het profpeloton te hervatten.

Risicoanalyse

Dit besluit komt na een periode van maanden van discussie van de UCI met vertegenwoordigingen van profrenners van verschillende teams. Zoals de AIGCP (Association Internationale des Groupes Cyclistes Professionels en CPA (Cyclistes Professionels Associés). Bij deze discussie is de fietsindustrie vertegenwoordigd door de WFSGI. UCI heeft in de afgelopen maanden bovendien door een derde externe partij een onafhankelijke risicoanalyse laten doen naar de veiligheid van het testen van schijf- en velgremmen in het profpeloton. Uiteindelijk steunden ook AIGCP en CPA het voorstel om de tests te hervatten.

Aangepaste schijfremmen

De test zal in 2017 hervat worden met dezelfde uitgangspunten en producteisen als in 2016. Behalve dat er een kleine wijziging is wat de rotors van de schijfremmen betreft. Uit praktische overwegingen, die moeten zorgen voor het sneller kunnen wisselen van de wielen, heeft de commissie besloten om schijfremmen te testen waarvan de buitenrand van de remschijf rond is en geen enkele 90 graden hoek heeft. Remschijven zonder ‘zaagtanden’ erin zullen minder snel eventuele snijverwondingen geven.

Opluchting bij fietsindustrie

WFSGI Algemeen Secretaris Robbert de Kock bevestigt de opluchting die er bij de fietsindustrie is, na het UCI-besluit om de tests met schijfremmen in het profpeloton te hervatten. “Deze industrie heeft nooit getwijfeld aan de veiligheid van schijfremmen. Ook de prestaties van schijfremmen staan buiten kijf. We zijn verheugd dat de wielrennersorganisaties AIGCP en CPA, en ook de UCI zelf, zich hebben ingespannen om een beter beeld te krijgen van de gevaren die de introductie van schijfremmen eventueel met zich mee zou kunnen brengen. Deze gevaren bleken nihil, wat uiteindelijk tot de positieve beslissing heeft geleid om de tests te hervatten in 2017.

Reageer op dit artikel