nieuws

Markt bedrijfsbakfiets groeit

Fietsen 3507

Markt bedrijfsbakfiets groeit
De bakfiets leent zich prima als bedrijfsvoertuig in binnenstedelijke gebieden voor catering en schoonmaakbedrijven. Foto De Fietsfabriek

De tweewieler als transportmiddel kent een groeiende populariteit, en binnen die groep is de bakfiets een praktische oplossing. In het aprilnummer van Tweewieler hebben we beschreven hoe deze markt ervoor staat en of en welke nieuwe doelgroepen er zijn voor de bakfiets.

Tweewieler hield een interview met Artur Margarida Lopes van Free Wheely. Free Wheely is gespecialiseerd in transportfietsen en bakfietsen en heeft winkels in Amsterdam en Haarlem. Artur: “Ik verkoop de meeste bakfietsen in Amsterdam en Haarlem, maar ook in Rotterdam. Eigenlijk door het hele land, maar wel enkel in de grotere steden.” Eigen websites: www.hollandse-bakfietsen.nl en www.freewheely.nl

Fietsenwinkel Free Wheely eigenaar Artur J. Margarida Lopes met Bakfietsen Archief nr. 160596

Artur Margarida Lopes is eigenaar van Free Wheely in Haarlem en Amsterdam, gespecialiseerd in transportfietsen en bakfietsen. Foto Fotoburo Dijkstra

Bedrijfsbakfiets

Naast de duidelijk gedefinieerde doelgroep van jonge ouders, is er een nieuwe doelgroep ontstaan, namelijk bedrijven die een bakfiets goed kunnen gebruiken. Koeriersbedrijven zijn hiervan een voorbeeld, maar ook kleine zelfstandige ondernemers met een eigen cateringbedrijf aan huis zijn een groeiende doelgroep. In de foodsector kan een bakfiets goed van pas komen om breekbare apparatuur in mee te nemen en hier worden speciale voertuigen voor ontwikkeld zoals een barbecue bakfiets of de bakfiets met kooktoestel of koffiemachine erin geïntegreerd.

Typisch Nederlands exportproduct

Naast de ontwikkeling van e-bakfietsen, is er ook een innovatie te zien naar lichtere producten, zoals de Bakfiets.nl Light, en de trend naar oplossingen waardoor de bakfiets makkelijk verzonden kan worden. Hierbij wordt gewerkt met een afneembare bak, en een frame dat makkelijk in en uit elkaar kan worden geschroefd. Artur: “De bakfiets is zo’n typisch Nederlands exportproduct waar veel vraag naar is in het buitenland.”

Primaire doelgroep onveranderd

De primaire doelgroep van jonge ouders is nog hetzelfde als vijftien jaar geleden. Ook het verzorgingsgebied is ongewijzigd, de markt voor bakfietsen zit in de grote steden. Artur definieert de doelgroep als ‘jonge gezinnen, doorgaans met twee of meer kinderen, die in de binnenstad wonen’. “Je ziet in steeds meer steden dat de auto uit de binnenstad wordt geweerd. Ook rondom scholen worden steeds vaker autovrije zones gecreëerd. Dat stelt die jonge, werkende, ouders voor een probleem, want hoe brengen ze dan hun kinderen veilig naar school en kinderopvang? De bakfiets is een prima oplossing, ook voor degenen die wat verder moeten.”

Tweedehands markt

Bakfietsen zijn een ideaal product voor de tweedehandsmarkt. Artur: “Ze zijn prijzig in de aanschaf nieuw, maar de kwalitatief goede bakfiets is na 5 of 6 jaar nog steeds ongeveer € 600,- tot € 700,- waard en ze zijn makkelijk door te verkopen. Dit is een steekhoudend argument bij nieuwverkoop.” De levendige markt in tweedehands bakfietsen speelt zich vooral af op Marktplaats. Voor een dealer is deze handel minder interessant. “Vooral elektrische bakfietsen, zijn, net als elektrische fietsen, een moeilijk inruilproduct. We ruilen wel in, met uitzondering van elektrische bakfietsen. Maar er is zoveel vraag naar tweedehands bakfietsen, dat kopers niet bang hoeven te zijn dat ze hun nieuw aangeschafte bakfiets niet kwijt kunnen.”

Lees het volledige artikel in Tweewieler magazine april http://www.tweewieler.nl/abonneren of in het digitale magazine.

 

Reageer op dit artikel