nieuws

UCI stelt testen schijfremmen uit

Fietsen 657

UCI stelt testen schijfremmen uit
De UCI gaf geen verdere uitleg over de reden waarom het testen met schijfremmen opgeschort is. Foto Bike Europe

De internationale wielerunie UCI heeft vanmiddag bekendgemaakt het testen van schijfremmen in het profpeloton per direct te verbieden. Aanleiding is het ongeluk van Francisco Ventoso tijdens Parijs-Roubaix afgelopen zondag. In een open brief sprak hij zijn zorgen uit over de schijfrem die als een soort mes in zijn been sneed.

Bij de val kwam Ventoso terecht op de fiets van iemand voor hem op de grond. ‘Schrijfremmen hadden NOOIT in het peloton toegelaten moeten worden. (…) Het meest verontrustende feit is dat de remmen in essentie gigantische messen zijn, een soort machetes’, aldus Ventoso in zijn open brief. ‘Ik heb geluk gehad. Mijn been is er niet afgehakt. Maar je moet er toch niet aan denken dat iemands slagader wordt geraakt.’

Nader onderzoek

De eerste tests van de schijfremmen werden uitgevoerd in augustus en september 2015.  UCI gaf profwielrenploegen toestemming om fietsen met schijfremmen te testen tijdens twee wedstrijden naar keuze. Na uitgebreide gesprekken met belanghebbenden, gaf UCI rijders in 2016 uit alle categorieën van professionele wielrenteams goedkeuring om schijfremmen te gebruiken en de testen in de loop van het jaar nauwlettend te volgen. Door het incident met Ventoso gaat UCI nader onderzoek doen naar schijfremmen in een commissie die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de teams, rijders, monteurs, fans, commissarissen en de fietsindustrie – via de World Federation of Sporting Goods Industry (WFSGI ) waarbij de veiligheid van de renners absolute prioriteit heeft. In april 2015  waren UCI en WFSGI nog positief over het rijden met schijfremmen: “Het testen zal in 2016 worden voortgezet tijdens UCI wedstrijden” stelden UCI en WFSGI in een persverklaring. “Als het testen succesvol verloopt, zullen schijfremmen officieel worden ingevoerd in het WorldTour seizoen 2017. Het doel is uiteindelijk om schijfremmen te introduceren op alle niveaus van het wielrennen.”
Lees ook: Na val in Parijs-Roubaix laait discussie over schijfremmen weer op en Vraagtekens bij verhaal val Ventoso

Reageer op dit artikel