nieuws

Vraagtekens bij verhaal val Ventoso

Fietsen 1307

Vraagtekens bij verhaal val Ventoso
Merida Scultura 400 met schijfremmen: testwinnaar in De Telegraaf Fietstest 2017 in de categorie € 999,- tot € 1.499,-. Foto Merida

Het wielrenteam Lampre-Merida rijdt sinds dit voorjaar met schijfremmen. Volgens Peter Koperdraad, directeur Merida Benelux, worden er op internet bij het verhaal van de val van Ventoso wel wat vraagtekens gezet : “Nog steeds is niet iedereen overtuigd dat het door de schijfremmen gekomen is. Meestal wordt er al keihard geremd voordat er een val is, dit gebeurt bijna nooit op volle snelheid.” Hij geeft aan dat er bij mountainbikes in het verleden ook weerstand was tegen schijfremmen.

“Met dezelfde argumenten. Nu zijn alle MTB’s vanaf ongeveer € 500,- alleen nog maar met schijfremmen te krijgen. En bij een MTB-wedstrijd starten ze ook met velen tegelijk, zijn er ook ongelukken met velen tegelijk, rijden ze ook heel hard en gebeurt er heel, heel weinig. Crankstellen en spaken van ronddraaiende wielen maken meer blessures”, aldus Koperdraad

Technische aanpassingen

Peter Koperdraad denkt dat de UCI beter zou kunnen aansturen op technische aanpassingen: “Ik vind het apart dat de UCI nu zo snel reageert. Motoren in het peloton, publiek dat zomaar oversteekt en de auto’s die tussen de racers rijden, die zijn veel gevaarlijker. Ik denk dat er voor de top van de  wedstrijdsport misschien een kleine technische aanpassing komt om de renner nog verder te beschermen.”

 Voordelen schijfremmen

Tijdens de aankomende start in Apeldoorn van de Giro d’Italia introduceert Merida racefietsen met schijfremmen voor de vakhandel. Peter Koperdraad:  “Voor de ‘gewone’ wielertoerist die graag op zondag een ritje maakt of een toertocht rijdt, maakt een eventueel tijdelijk verbod niets uit. Voor deze hele grote groep consumenten blijven de voordelen van schijfremmen onverminderd overeind. De consument zal er alleen maar voordelen door ervaren. Denk hierbij aan de super doseerbaarheid, het bedieningsgemak, de veiligheid bij een nat wegdek, de veiligheid bij steile afdalingen en niet te vergeten de ‘looks’. Zonder nare zilverkleurige velg-rand ziet de racefiets er veel beter uit.”

Lees ook Na val in Parijs-Roubaix laait discussie over schijfremmen weer op

SCULTURA_400_anthracitegreen_MOC17_1

Een Merida Scultura 400 zonder schijfremmen. Foto Merida

Een Merida Scultura 400 met schijfremmen. Foto Merida

Een Merida Scultura 400 met schijfremmen. Foto Merida

Reageer op dit artikel