nieuws

E-bike gewild maar hoge aanschafprijs schrikt af

Fietsen 1759

E-bike gewild maar hoge aanschafprijs schrikt af
Karel van Nunen voorspelt een prijsverhoging van wel 10 procent voor elektrische fietsen in Engeland. Foto EFTD

Ruim 1 op de 3 Nederlanders is bereid om met een e-bike van de zaak naar werk te fietsen, zo blijkt uit onderzoek van Univé. Wanneer de afstand van huis naar werk minder dan 25 kilometer is, kiest zelfs 47 procent voor de elektrische fiets. Nederlanders vinden de e-bike steeds hipper en praktisch voor lange afstanden naar werk of school. De hoge aanschafprijs weerhoudt de helft er echter van om zelf een elektrische fiets aan te schaffen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1.110 respondenten dat GfK heeft verricht in opdracht van Univé. Uit het onderzoek blijkt dat de e-bike steeds toegankelijker wordt. Zo vindt de helft van de Nederlanders de e-bike geschikt voor iedereen en niet alleen voor ouderen. Zeker 58 procent van de Nederlanders vindt de elektrische fiets een goede oplossing voor middelbare scholieren die lange afstanden moeten afleggen naar school. Ondanks dat 40 procent naar school of werk fietst, gebruikt slechts 7 procent de e-bike. De hoge aanschafprijs is volgens 48 procent van de Nederlanders de belangrijkste reden om niet voor een elektrische fiets te kiezen.

Meer verzekeringen afgesloten

Uit gegevens van RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat we gemiddeld zo’n € 1.000,- uitgeven aan een e-bike. Wanneer men een e-bike van hun werkgever zou krijgen, is 47 procent bereid deze te gebruiken voor woon-werkverkeer, mits de afstand kleiner is dan 25 kilometer.

Leasen wil consument graag

Ook heeft 1 op de 10 Nederlanders interesse in het leasen van een elektrische fiets. “We verwachten dat de e-bike een grotere rol gaat spelen in het dagelijks leven,” vertelt Etienne de Cooker, directeur schade Univé. “Het is een waardevol vervoersmiddel, net als een scooter of auto. Dat betekent ook dat er steeds meer verzekeringen voor de e-bike worden afgesloten. Vorig jaar zagen we een toename van maar liefst 22.000 fietsverzekeringen, waarvan meer dan de helft voor de e-bike was. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar zien we een lichte stijging in afgesloten e-bike verzekeringen, ten opzichte van datzelfde kwartaal in 2015. Omdat het fietsseizoen nog maar net begonnen is, verwachten we dat die stijging de aankomende tijd verder zal doorzetten.”

90 procent schadegevallen betreft e-bike

Daarnaast ziet verzekeraar Univé dat 90 procent van de gemelde schadegevallen met fietsen betrekking heeft op e-bikes. De Cooker: “Ook blijkt uit onze eigen cijfers dat de gemiddelde schadelast bij volwassenen tussen 25 en 49 jaar een stuk hoger is dan bij jongeren tot 25 jaar en ouderen boven 50 jaar. We verwachten hier nog meer verschil in te zien wanneer werknemers de elektrische fiets intensiever gaan gebruiken voor woon-werkverkeer.”

Reageer op dit artikel