nieuws

Bosch en Shimano stoppen service samenwerking

Fietsen

Bosch en Shimano stoppen service samenwerking
Het in goed overleg stoppen van de samenwerking tussen Bosch en Shimano heeft te maken met de introductie van het STEPS middenmotor systeem wat vorige maand plaatsvond tijdens de Eurobike Show. – Foto Tweewieler

Bosch eBike Systems en Shimano Benelux stoppen na ruim een jaar hun samenwerking. Sinds 1 juli 2013 trad Shimano op als servicepartner van Bosch eBike Systems voor fietsretailers in de Benelux. Dit wordt per 1 november 2014 overgenomen door Magura.

Het in goed overleg stoppen van de samenwerking tussen Bosch en Shimano heeft te maken met de introductie van het STEPS middenmotor systeem van de Japanse onderdelenfabrikant wat vorige maand plaatsvond tijdens de Eurobike Show. Inmiddels is de Shimano STEPS middenmotor op de 2015 modellen te vinden van 13 merken binnen de Benelux.

Focus op STEPS

Erik Naberman, Managing Director Shimano Benelux, zegt over het stoppen van de samenwerking: “De wens van Bosch om haar service te centraliseren en onze introductie van het Shimano STEPS systeem vallen samen. We hebben veel aan elkaar gehad en gaan dus in goede harmonie uit elkaar. Onze focus zal nu volledig op de verdere introductie en service van onze eigen E-bike componenten komen te liggen.”

Bosch Hotline wordt Shimano STEPS Hotline

De dealers van de 13 binnen de Benelux opererende merken die met STEPS uitgevoerde 2015 e-bikes komen, worden ondersteund door Shimano Benelux. Dennis Strijker, teamleider Customer Service, zegt daarover: “Onze Bosch Hotline zal worden omgezet naar de Shimano STEPS Hotline, waar onze ervaren medewerkers vanuit de eerste hand de dealers met raad en daad te woord kunnen staan. Shimano Benelux organiseert tevens liefst 40 Shimano STEPS dealer trainingen vanaf eind oktober tot midden december.

Servicepartner Magura

Bosch eBike Systems gaat vanaf 1 november 2014 dus samenwerken met Magura als de service partner voor België, Nederland en Luxemburg. Vanaf die datum zal Magura alle service aanvragen behandelen evenals de aankomende scholing tournee voor dealers in de Benelux. Magura is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van veer- en remsystemen.

Verbetering service condities

“Door onze service overeenkomst voor de Benelux met Magura uit te breiden, bundelen we de kennis van onze knowhow en verzekeren op die manier optimale service afhandeling op de lange termijn voor de vakhandel in de Benelux en in Europa,” zegt Bosch in een persbericht. Dit bericht meldt verder: “Daaronder valt zowel het voorraadbeheer van vervangende onderdelen alsmede een sterk verbeterd service management, voor zowel de reparaties als de Hotline.” Dit zegt Armin Harttig, Hoofd Verkoop en Service van Bosch eBike Systems.

Nederlands- en Frans-sprekende medewerkers

De service samenwerking met Shimano Benelux BV wordt na onderling overleg per 30 november 2014 beëindigd. Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen werken Bosch en Magura  gezamenlijk aan een proces om teams met Nederlands- en Frans-sprekende medewerkers op te zetten.

Voor het inschrijven van de aankomende Bosch scholingstournee kunnen dealers zich vanaf nu inschrijven. Aanvullende interne aanpassingen zijn een opwaardering van de Bosch service hotline, waarbij de capaciteit bij aanvang van 2015 verdubbeld zal worden, en de samenwerking en uitbreiding van de logistiek, met daarbij extra personeel waardoor de vervangende Bosch onderdelen sneller en flexibeler uitgezonden kunnen worden.

Reageer op dit artikel