nieuws

Schijfrem bij profs wordt 2016

Fietsen

Schijfrem bij profs wordt 2016
UCI wil uitgebreid onderzoek naar gevolgen gebruik schijfremmen; wat gebeurt er bij afdaling met 80km/u; wat voor hitte-ontwikkeling vindt plaats op carbon-velg? – Foto Tweewieler

Vorige week hebben we gemeld dat profwielrenners met ingang van 2015 massaal racefietsen uitgerust met schijfremmen zullen gebruiken. En dat dit voor nieuwe impulsen binnen de raceverkoop gaat zorgen. Helaas blijkt dat we te optimistisch zijn. Het gaat één jaar langer duren.

In het bericht op Tweewieler.nl van 12 mei hebben we verslag gedaan van de gesprekken die plaatsvinden met Union Cycliste Internationale (UCI). De internationale wielerbond schrijft voor hoe de racefietsen die binnen het profpeloton worden gebruikt, moeten zijn uitgerust. Tot op heden zijn schijfremmen verboden. “Maar dat gaat veranderen,” schreven we op 12 mei: “Tenminste als we afgaan op wat de betrokkenen bij de gesprekken met de UCI zeggen.”

Gesprekken en persbericht

Jeroen Snijders Blok, lid van de Raad van Bestuur van Accell Groep NV en verantwoordelijk voor alle operaties van het bedrijf, vertegenwoordigt de fietsindustrie bij de gespreken met de UCI. Hij doet dit als representant van de Wereld Federatie voor de Sporting Goods Industry (WFSGI) waar ook de fietsindustrie bij is aangesloten. Snijders Blok meldde Tweewieler dat de UCI positief reageerde op voorstellen voor het gebruik van schijfremmen binnen het profpeleton.

Hierop volgde een nader persbericht van de WFSGI dat verslag deed van verdere gesprekken die begin mei hebben plaatsgevonden met de zopas opgerichte UCI “Equipment Commission” (materiaal commissie) en vertegenwoordigers van de fietsindustrie alsmede teammanagers, mecaniciens en fans. Dat persbericht meldde dat er weer stappen zijn gezet op weg naar UCI goedgekeurde schijfremmen voor racefietsen. Het persbericht repte ook over het bereiken van de eindfase van de gesprekken met de UCI. Dat maakte dat op Tweewieler.nl gerapporteerd is dat per 2015 schijfremmen binnen het profpeleton zouden worden toegelaten.

UCI wil nader onderzoek

Dat bleek al snel te optimistisch te zijn. Tenminste zo bleek uit reacties van direct betrokkenen bij het profpeleton. Zij meldden dat het tenminste 2016 zou worden en als het even zou tegenzitten zelfs 2017.

Daarop hebben we navraag gedaan bij de man die zeer nauw betrokken is bij de gesprekken met de UCI, Jeroen Snijders Blok. Hij zei: “Jullie bericht van 12 mei verbaasde mij ook een beetje. Het klopt dat we nu in onze gesprekken met de UCI een welwillende grondhouding zien, maar dat neemt niet weg dat het langer gaat duren. Dat komt vooral doordat de UCI een uitgebreid onderzoek wil doen plaatsvinden naar de gevolgen van het gebruik van schijfremmen. De wielerbond wil weten wat er gebeurt als je met 80km/u afdaalt; wat voor hitte-ontwikkeling vindt er dan plaats op de carbon-velg. Kan dat resulteren bijvoorbeeld in zware brandwonden bij een val?

Over dat soort zaken wil men eerst duidelijkheid voordat er goedkeuringen gaan plaatsvinden. Dat onderzoek moet eerst worden afgerond en vervolgens de resultaten besproken. Dit betekent dat het niet eerder dan 2016 zal worden voordat de profs met schijfremmen gaan rijden. 2017 verwacht ik niet. Dan gaat het wel erg lang duren allemaal. Per 2016, dat is mijn inschatting op dit moment.”

Reageer op dit artikel