nieuws

Gazelle: e-bike met voorwielmotor blijft marktleider

Fietsen

Gazelle: e-bike met voorwielmotor blijft marktleider
Voor een goede marktdekking biedt Gazelle naast e-bikes met voorwielmotoren ook modellen met een middenmotor. Foto Tweewieler

De snelle opkomst van de Bosch als e-bike componenten leverancier heeft ook in Nederland ervoor gezorgd dat de middenmotor volop in de aandacht is komen te staan. Ondanks de snelle groei van dit systeem, blijven de voorwielmotoren veruit het meest populair, stelt Gazelle in het mei nummer van Tweewieler.

“De voorwielmotor heeft een aantal belangrijke voordelen boven de andere systemen. Hij is stiller, past beter in het design van een fiets, heeft de mogelijkheid van vrijloop, is makkelijk te onderhouden en is kostentechnisch interessant,” stelt Ferdi Ertekin, marketing manager bij Gazelle.

“Natuurlijk heeft de middenmotor de mogelijkheid om krachtigere ondersteuning te bieden wat belangrijk is bij heuvelachtig terrein. Onder die omstandigheid is een middenmotor vaak een geschikte keuze en daarom bieden we die ook aan. De voorwielmotor is echter regelmatig de beste optie voor het vlakke Nederland omdat hij voldoende ondersteuning biedt en daarnaast een prettige vrijloop heeft bij geen of weinig ondersteuning.”

Volgens Gazelle heeft de middenmotor zich bewezen en om die reden blijft het bedrijf investeren in dit systeem. Ook voor modeljaar 2015 zijn een aantal nieuwe elementen te verwachten. Gazelle heeft inmiddels ook al de eerste stappen gezet op de markt van speed-pedelecs en beschouwd 2014 en 2015 als proefjaren.

Meer over de Gazelle’s strategie op de markt voor elektrische fietsen in het mei nummer van Tweewieler dat afgelopen vrijdag is verschenen.

Reageer op dit artikel