nieuws

Gazelle moderniseert lakstraat

Fietsen

Gazelle moderniseert lakstraat
Met DST heeft de dealer altijd de meest up to date en verrijkte info, afbeeldingen en specificaties die op een heldere manier worden doorgegeven. Dat werkt door op de consument die gemakkelijker kan kiezen en beter geholpen kan worden. Foto Gazelle

Gazelle legt op dit moment de laatste hand aan de bouw van een hypermoderne lakstraat. Een bezoek aan de hallen met lakstraat maakt snel duidelijk dat Gazelle hiermee een grote stap zet om het productieproces te versnellen en gestuurd door de vraag uit de markt, de doorlooptijd te verkorten.

De lakstraat is de eerste fase van het omvangrijke investeringsplan van ruim 10 miljoen euro waarmee de fabriek volgens Gazelle de modernste in zijn soort in Europa zal worden, waar met name de productie van elektrische fietsen zal plaatsvinden.

“In de voorbereiding op de nieuwe lakstraat hebben we tien andere fietsfabrieken en lakkerijen bezocht evenals diverse ondernemingen uit de automotive sector,” vertelt Jaap Merkus, algemeen directeur van Gazelle.

Robuust en stabiel

“Uiteindelijke hebben we gekozen voor bewezen technologieën uit de automotive sector waarna we een vertaalslag hebben gemaakt naar de fietsbranche om te komen tot een robuust, stabiel en daarmee betrouwbaar productieproces.”

De nieuwe lakstraat, een productieproces waarin tevens het aanbrengen van de transfers is geïntegreerd, is ingericht op kleinere series dan voorheen. Daarnaast heeft Gazelle nadrukkelijk gekeken naar de verwachte kwaliteitsnormen in de toekomst. Een lakstraat die nu wordt ontwikkeld moet immers ook over vijf en wellicht zelfs tien jaar nog voldoen aan de dan geldende kwaliteitseisen. Daarvoor geldt eveneens dat de investering volgens Gazelle voldoende toekomstperspectief biedt.

Verhoging productiviteit

Een belangrijk reden van de investering in de lakkerij was voor Gazelle de verhoging van de productiviteit en een strakkere controle van het proces. In de toekomst zal een zo groot mogelijk deel van de productie zijn ingericht als een flow, een doorlopend proces waarbij zo min mogelijk tijd verspild wordt aan het ompakken of verrijden van halffabrikaten naar een andere locatie in de fabriek.

In het volgende nummer van Tweewieler verschijnt een uitgebreide impressie van de nieuwe lakstraat bij Gazelle.

Reageer op dit artikel