nieuws

E-bikes: middenmotor verdringt naafmotor

Fietsen

E-bikes: middenmotor verdringt naafmotor
Nieuwe impulsen voor e-bike segment zoals met s-pedelecs. Toch wordt er op dit moment veel korting weggeven. Er wordt (vooral door webshops) extra vroeg gestunt; nota bene met 2014 modellen.

Twee vakbeurzen hebben begin deze maand nadrukkelijk de koers aangegeven van waar het met elektrische fietsen naar toe gaat. Deze beurzen – FietsVAK en de Taipei Cycle Show – maakten duidelijk dat middenmotoren in de plaats gaan komen van voorwielnaafmotoren. En dat de speed pedelec zijn plaats gaat veroveren.

Er gebeurt dus van alles om de e-bike verkoop nieuwe impulsen te geven. Echter, dit wordt direct om zeep geholpen als er sprake wordt van een prijzenoorlog. Het lijkt erop alsof dit jaar extra vroeg gestunt wordt met prijzen voor e-bike modellen; nota bene met die van 2014. Webshops dragen stevig bij aan de huidige prijsdruk. Rust op het prijzenfront, daar is iedereen mee gebaat.

ION E-Speed en ION Spartamet

Voor dit jaar is natuurlijk de s-pedelec een belangrijke ontwikkeling. Met de ION E-Speed en ION Spartamet betreedt Sparta  weer een segment van de tweewielermarkt waar men sinds het stoppen met de met Sachs 30cc motortje aangedreven Spartamet niet meer actief in was. Het snorfiets-segment dus. Want beide modellen zijn in feite snorfietsen. En dat maakt dat de twee modellen aan bepaalde wetgeving moeten voldoen en dat de berijder van de E-Speed en Spartamet dat ook moet. Er is goedkeuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) nodig voor het wettelijk op de markt brengen van de E-Speed en Spartamet. En dat die RDW goedkeuring er ook is, maakte Sparta nadrukkelijk duidelijk door het te vermelden bij de FietsVak presentatie van de E-Speed. Naast een kenteken zijn tevens een AM rijbewijs en verzekering verplicht voor het mogen rijden met deze s-pedelecs.

Krachtpatser Spartamet

Wat je in eerste instantie geneigd bent te denken, is dat de twee Sparta modellen niet veel van elkaar verschillen. Dat blijkt dus niet zo te zijn.  Het verschil is zelfs behoorlijk groot. Daarbij valt vooral op dat de Spartamet de echte krachtpatser is van de twee. Een krachtpatser zowel op het vlak van motorvermogen – 40Nm aan maximum koppel – terwijl het tevens de eerste fiets is die beschikt over 1 kilowattuur (1.000 Wh) aan energie! De Spartamet is verkoop op € 3.199 geprijsd.

De Sparta E-Speed is met € 2.599 beduidend goedkoper. Maar biedt daarvoor dan ook een minder krachtige motor en accu. De E-Speed kan snelheden tot 40 kilometer per uur bereiken. En misschien nog wel meer. Want wat bijzonder opvalt bij Sparta’s technische beschrijvingen van de twee modellen is dat er geen maximum snelheden worden opgegeven.

Mid-motor trend

De tweede trend binnen de e-bike markt is de mid-motor die meer en meer gemeengoed gaat worden. Dit gaat ten koste van de voorwielnaaf-motor. Die heeft eigenlijk afgedaan en zal de komende jaren meer en meer uitsluitend nog te vinden zijn in rams-modellen. Het aanbod van mid-motor systemen is snel aan het groeien. Er staan vele nieuwe systemen aan te komen waaronder die van Shimano. Ook ION van de Accell merken Batavus, Sparta, Koga en anderen, komt in een mid-motor variant. Net als STEPS volgt introductie dit najaar voor verkoop in 2015. Gevolg van het enorme aanbod wordt dat e-bikes met mid-motor goedkoper worden. Hoe goedkoop? Rond de 1700 euro verkoop. Wordt dat in 2015 de hoekprijs voor een e-bike met mid-motor?

Meer over de e-bike trends voor modeljaar 2014 en 2015 en daarna in de april editie van Tweewieler.

Reageer op dit artikel